Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

KOLEJE DOLNOŚLĄSKIE PIERWSZYM PRZEWOŹNIKIEM W KRAJU Z WAGONAMI ROWEROWYMI

Specjalnie dostosowane do przewozu rowerów wagony dołączą do taboru Kolei Dolnośląskich. Inwestycja ma zwiększyć komfort pasażerów i ułatwić podróże coraz większej liczbie korzystających z kolei rowerzystów.
KOLEJE DOLNOŚLĄSKIE PIERWSZYM PRZEWOŹNIKIEM W KRAJU Z WAGONAMI ROWEROWYMI

Koleje Dolnośląskie zakupiły od PKP Cargo pięć wagonów przeznaczonych do wyłącznego przewozu rowerów. Wszystkie po gruntownym przeglądzie specjalistycznym (na poziomie P5) wyjadą na trasy w przyszłym sezonie letnim.

Od miesięcy przyglądamy się stale rosnącemu zainteresowaniu przewozem rowerów w naszych pociągach. Bez wątpienia wiąże się to nie tylko ze sprzyjającą cyklistom pogodą, ale też budową nowych ścieżek rowerowych w regionie. Chcemy ułatwić podróże rowerzystom i zwiększyć komfort przejazdu wszystkim naszym pasażerom. Dlatego jako pierwszy przewoźnik w Polsce postanowiliśmy uruchomić specjalne wagony, przeznaczone do przewozu rowerów – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Każdy z pięciu wagonów ma powierzchnię 33 mkw. i po przystosowaniu go do nowych potrzeb będzie mógł pomieścić około 60 rowerów. Na zakup wspomnianego taboru KD przeznaczyło 195 tys. zł brutto, natomiast specjalistyczny przegląd jednego wagonu będzie kosztować dodatkowe 30-40 tys. złotych.

To rozwiązanie wymaga stosunkowo niedużych nakładów finansowych, a wydatnie zwiększy komfort pasażerów. Pokazują to przykłady z Austrii czy Czech, gdzie podobna oferta funkcjonuje z powodzeniem od lat – podkreśla Wojciech Zdanowski, wiceprezes zarządu Kolei Dolnośląskich. - Biorąc pod uwagę specyfikę naszego regionu, gdzie infrastruktura rowerowa jest stale unowocześniana i rozbudowywana, zakup i modernizacja wagonów cargo jest naturalną konsekwencją działań, wynikającą z potrzeb naszych pasażerów.

Urząd Transportu Kolejowego pozytywnie zaopiniował pomysł wprowadzenia wagonów rowerowych w taborze KD. Nowe składy będą obsługiwane przez wzmocnione kadrowo drużyny konduktorskie, natomiast konkretne zasady załadunku i rozładunku zostaną przedstawione podróżnym po przeprowadzeniu analiz bezpieczeństwa. Trasy, po których będą jeździć specjalne wagony, zostaną wybrane na podstawie analiz m.in. dotychczasowej popularności przejazdów rowerzystów.

Cyklostrada Dolnośląska

W marcu zarząd województwa przedstawił projekt Dolnośląskiej Cyklostrady – koncepcji budowy dróg rowerowych w regionie o łącznej długości ok. 1800 km. Sieć tras ma obejmować zasięgiem cały region, łącząc się również z drogami po stronie czeskiej i niemieckiej. W projekt zaangażowało się kilkadziesiąt samorządów z Dolnego Śląska. Jego celem jest poprawienie dostępności transportu w regionie, zintegrowanie lokalnych dróg rowerowych i powiązanie ich z dolnośląską siecią kolejową.

Z perspektywy rozbudowy dróg rowerowych na Dolnym Śląsku inicjatywa Kolei Dolnośląskich jeszcze bardziej zyskuje na znaczeniu. Rowerzyści będą mieli komfort w wyborze ulubionych tras i korzystać z udogodnień oferowanych przez regionalnego przewoźnika – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego - Część z planów dotyczących Dolnośląskiej Cyklostrady realizowana jest już teraz – chociażby poprzez oddanie do użytku nowej trasy rowerowej łączącej powiat trzebnicki i milicki. Wagony rowerowe Kolei Dolnośląskich ułatwią podróże na zmodernizowanych drogach i znacznie wpłyną na zwiększenie zainteresowania Dolnoślązaków wycieczkami rowerowymi.



Podziel się
Oceń

Komentarze
gregorek 10.08.2021 13:52
W Bielawie chyba nie bedzie możliwy przyjazd takiego wagonu z uwagi na zmiane kierunku jazdy?
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama