Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

ŹLE WYKONANA USŁUGA KOSMETYCZNA CZY FRYZJERSKA? JAKIE PRAWA PRZYSŁUGUJĄ KLIENTOM SALONÓW URODY?

Zdarza się, że efekt usługi kosmetycznej lub fryzjerskiej znacznie odbiega od naszych oczekiwań. Bywa jednak, że konsekwencją jego jest poważne uszkodzenie skóry, włosów lub paznokci. Klienci rzadko podejmują jakiekolwiek kroki prawne przeciwko osobie, która niestarannie lub wadliwie wykonała usługę mimo że przysługują im w tym zakresie konkretne roszczenia pieniężne.
ŹLE WYKONANA USŁUGA KOSMETYCZNA CZY FRYZJERSKA? JAKIE PRAWA PRZYSŁUGUJĄ KLIENTOM SALONÓW URODY?

Zdrowotne lub estetyczne konsekwencje zabiegu  

W pierwszej kolejności należy wyraźnie rozgraniczyć sytuacje, w których efekt zabiegu subiektywnie odbiega od naszych oczekiwań mimo jego prawidłowego wykonania od takich, których następstwem jest poważne uszkodzenie włosów, płytki paznokcia czy skóry. Jeśli usługa została wykonana prawidłowo, z dochowaniem należytej staranności wówczas trudno mówić o zawinieniu specjalisty a w ślad za tym o jakiejkolwiek odpowiedzialności odszkodowawczej po jego stronie. Jeśli jednak fryzjer lub kosmetyczka doprowadzą do poważnego zniszczenia włosów lub paznokci albo co gorsza – problemów zdrowotnych, będących następstwem zabiegu wówczas klientowi przysługiwać będzie zarówno roszczenie o odszkodowanie jak też o zadośćuczynienie. 

Odszkodowanie i zadośćuczynienie

Pojęcia zadośćuczynienia i odszkodowania nie są równoznaczne. Odszkodowanie stanowi bowiem zwrot kosztów – zarówno usługi jako też dodatkowych zabiegów, jakim poszkodowany klient musiał poddać się aby powrócić do stanu zdrowia sprzed zabiegu lub uzyskać akceptowalny wygląd zewnętrzny. W przypadku źle wykonanej usługi kosmetycznej lub fryzjerskiej może to być koszt np. rekonstrukcji płytki paznokciowej, struktury włosów lub leczenia zmian skórnych. Zadośćuczynienie natomiast równa się rekompensacie krzywd psychicznych, których poszkodowany doznał na skutek oszpecenia co ma szczególne znaczenie dla kobiet oraz w wypadku zabiegów, wykonywanych na częściach ciała trudnych do zakrycia. Wysokość zadośćuczynienia zależy przede wszystkim od stopnia doznanego uszczerbku, intensywności cierpień fizycznych i psychicznych poszkodowanego, długości leczenia lub usuwania skutków nieudanego zabiegu. 

Jak dowieść swoich racji?

Umowy o tego rodzaju usługę jak zabiegi fryzjerskie lub kosmetyczne powszechnie zawiera się w formie ustnej co może stanowić pewne utrudnienie dla udowodnienia podstawy roszczeń poszkodowanego jednak nie uniemożliwia mu dochodzenia zapłaty od usługodawcy. Zdarzają się wręcz sytuacje, że profesjonalista, przeprowadzający zabieg zaprzecza, że w ogóle podjął się jego wykonania (taki przypadek był przedmiotem rozpoznania Sądu Rejonowego Gdańsk-Północ w Gdańsku w toku postępowania o sygn. akt I C 1622/15). W tym zakresie możemy posłużyć się zeznaniami świadków lub – w przypadku poważnych następstw zdarzenia – przeprowadzić (na zlecenie prywatne lub przed sądem) dowód z opinii biegłych odpowiednich specjalności (z zakresu kosmetologii, fryzjerstwa, dermatologii itd.). Musimy jednak być świadomi, że na wykonanie opinii przez biegłego sądowego zwykle oczekuje się około miesiąca od dnia wniesienia pozwu w sprawie wobec czego warto wykonać we własnym zakresie chociażby dokładne fotografie zniszczonych włosów lub paznokci tak, aby biegły w przyszłości dysponował konkretnym materiałem, umożliwiającym mu trafną ocenę konsekwencji zabiegu.  

Podstawy prawne roszczeń

Roszczenia tego typu formułuje się w oparciu o treść przepisu art. 415 kodeksu cywilnego, który mówi o skutkach nienależytego wykonania zobowiązań wzajemnych. Zlecając wykonanie usługi profesjonaliście ufamy, iż dysponuje on odpowiednią wiedzą i doświadczeniem dzięki którym wykonywany zabieg nie oszpeci nas ani nie zagrozi naszemu zdrowiu. Jeśli fryzjer lub kosmetyczka podejmuje się wykonania zabiegu, którego nie powinno się przeprowadzać np. z uwagi na stan naszej skóry, włosów czy paznokci działanie takie należy postrzegać co najmniej w kategoriach niedbalstwa, w niektórych wypadkach mającego charakter rażący. Podobnie ocenić należy wadliwe wykonanie zabiegu zwłaszcza, jeśli odstępstwa od zasad prawidłowego postępowania (które powinny być znane każdemu, kto oferuje – jako profesjonalista – określoną usługę w ramach prowadzonej przez siebie działalności usługowej) są ewidentne.

Z praktyki adwokackiej

Tego rodzaju sprawy aktualnie jeszcze należą do rzadkości co nie znaczy, że dochodzenie roszczeń nie może być skuteczne. Jeśli jesteśmy pewni, że podczas zabiegu postępowano w sposób rażąco wadliwy a jego konsekwencje są poważne – czy to w zakresie naszego wyglądu zewnętrznego czy stanu zdrowia – warto rozważyć konsultację z prawnikiem celem dokonania oceny sytuacji i ewentualnych szans powodzenia sprawy o zapłatę. Znane są nam przecież przypadki wnoszenia powództw przeciwko mechanikom samochodowym, osobom wykonującym prace remontowe oraz przedstawicielom wielu innych profesji przy czym niejednokrotnie koszt (zarówno pieniężny jak i psychiczny) naprawienia błędów tych osób okazuje się mniejszy, niż w przypadku źle wykonanej usługi upiększającej.
 

Przygotowała: adwokat Marta Michno


Podziel się
Oceń

Komentarze
Ruda 12.03.2019 09:02
Raz miałam taką sytuację. Fryzjerka ścięła mi tak włosy, że wstyd było wyjść na ulicę. Dobrze wiedzieć, że można coś zrobić.
Reklama
News will be here
Reklama
Reklama