Strona internetowa nierobdymu.com oraz fanpage www.facebook.com/NieRobDymu/ są źródłem rzetelnych informacji dla wszystkich, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat jakości powietrza, sposobów dbania o środowisko i ekologicznych argumentów za paleniem drewnem. Pełnią też rolę platformy komunikacyjnej.
W projekt zaangażowaliśmy ekspertów i naukowców, m.in. z Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. To dr hab. inż. prof. Mariusz Filipowicz, mgr inż. Mateusz Szubela i mgr inż. Wojciech Goryl.
W ramach kampanii „Nie Rób Dymu” instytut badawczy ARC Rynek i Opinia przeprowadził badania na 1003 Polakach, mieszkających w domach jednorodzinnych, bliźniakach lub szeregowcach i posiadających własne źródło ogrzewania, czyli niepodłączonych do sieci ciepłowniczej.
W rezultacie powstał raport „Ogrzewanie drewnem, a jakość powietrza”, opublikowany w 500 egzemplarzach. Respondenci ocenili m. in. jakość powietrza w Polsce. Źle i bardzo źle ocenia je 21 proc. badanych, blisko jedna trzecia uznała, że powietrze jest dobre lub bardzo dobre, a połowa z nich stwierdziła, że zasługuje ono na średnią ocenę. Badanie sprawdzało też ich znajomość terminów takich jak smog, efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze i niska emisja. Okazało się, że Polacy najmniej wiedzą o zjawisku niskiej emisji. Poznaliśmy też kryteria, którymi kierują się przy wyborze materiału do ogrzewania domu. Niestety, najważniejsza dla nich jest cena, a najmniej ważny - wpływ na środowisko. To utwierdziło nas w przekonaniu, że kampania edukacyjna w Polsce jest konieczna.
Dodatkowo, w warunkach laboratoryjnych, przeprowadzono też naukową analizę emisyjności czterech najczęściej używanych przez Polaków gatunków drewna.
„Przeprowadzona w ramach kampanii analiza emisyjności drewna potwierdza, że może być ono paliwem niskoemisyjnym, pod warunkiem, że będzie odpowiednio przygotowane, czyli sezonowane (suche) oraz rozpalane od góry, ponieważ żar przenosi się z góry na dół. Polacy nie są świadomi tego, że każdego dnia, szczególnie w sezonie grzewczym, opalając wilgotne drewno drzew iglastych, trują powietrze i siebie nawzajem. Konsekwencją ich niezdrowych nawyków jest postępujący smog oraz wzrost odsetka zachorowań na choroby układu oddechowego, nowotwory i choroby serca. Nie musi tak być i kampania Nie Rób Dymu chce to pokazać. Drewno jest ekologiczne, efektywne i ekonomiczne, a kominek niskoemisyjny, pod warunkiem, że wiemy, jak mądrze z nich korzystać” – mówi prof. Mariusz Filipowicz z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
Współpracujemy z mediami, przygotowujemy materiały audio i wideo, jesteśmy aktywni na portalach społecznościowych. Organizujemy imprezy, spotkania, konferencje i pikniki naukowe w całej Polsce. Z naszą kampanią dotarliśmy już do ponad 7 mln osób na Facebooku, a nasze filmy obejrzało ok. 1 051 000 osób. Na temat „Nie Rób Dymu” powstało dotychczas 280 publikacji w mediach takich jak np. Puls Biznesu, Gazeta Finansowa, Gazeta Prawna, Polska The Times, Gazeta.pl, Murator, Polskie Radio, TVN i Polsat.
Obalamy mit, jakoby drewno było paliwem opałowym słabej jakości. Wpłynęliśmy również na ograniczenie liczby publikacji, w których kominek występuje jako palenisko będące źródłem smogu. Przekonujemy jednocześnie, że zamiast wprowadzania całkowitych zakazów, lepiej jest wdrożyć przemyślane regulacje prawne.





Napisz komentarz
Komentarze