Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

KAMPANIA „NIE RÓB DYMU”

„Nie rób dymu” to ogólnopolska, edukacyjna kampania społeczna. Jej celem jest przekazanie Polakom wiedzy na temat ekologicznego ogrzewania domów i mieszkań. Dzięki niej rozpoczęliśmy też publiczną debatę na temat drewna jako odnawialnego, nieuciążliwego dla środowiska i ekonomicznego źródła ciepła.
KAMPANIA „NIE RÓB DYMU”

Strona internetowa nierobdymu.com oraz fanpage www.facebook.com/NieRobDymu/ są źródłem rzetelnych informacji dla wszystkich, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat jakości powietrza, sposobów dbania o środowisko i ekologicznych argumentów za paleniem drewnem. Pełnią też rolę platformy komunikacyjnej.

 

 

W projekt zaangażowaliśmy ekspertów i naukowców, m.in. z Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. To dr hab. inż. prof. Mariusz Filipowicz, mgr inż. Mateusz Szubela i mgr inż. Wojciech Goryl.

W ramach kampanii „Nie Rób Dymu” instytut badawczy ARC Rynek i Opinia przeprowadził badania na 1003 Polakach, mieszkających w domach jednorodzinnych, bliźniakach lub szeregowcach i posiadających własne źródło ogrzewania, czyli niepodłączonych do sieci ciepłowniczej.

W rezultacie powstał raport „Ogrzewanie drewnem, a jakość powietrza”, opublikowany w 500 egzemplarzach. Respondenci ocenili m. in. jakość powietrza w Polsce. Źle i bardzo źle ocenia je 21 proc. badanych, blisko jedna trzecia uznała, że powietrze jest dobre lub bardzo dobre, a połowa z nich stwierdziła, że zasługuje ono na średnią ocenę. Badanie sprawdzało też ich znajomość terminów takich jak smog, efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze i niska emisja. Okazało się, że Polacy najmniej wiedzą o zjawisku niskiej emisji. Poznaliśmy też kryteria, którymi kierują się przy wyborze materiału do ogrzewania domu. Niestety, najważniejsza dla nich jest cena, a najmniej ważny - wpływ na środowisko. To utwierdziło nas w przekonaniu, że kampania edukacyjna w Polsce jest konieczna.

Dodatkowo, w warunkach laboratoryjnych, przeprowadzono też naukową analizę emisyjności czterech najczęściej używanych przez Polaków gatunków drewna.

„Przeprowadzona w ramach kampanii analiza emisyjności drewna potwierdza, że może być ono paliwem niskoemisyjnym, pod warunkiem, że będzie odpowiednio przygotowane, czyli sezonowane (suche) oraz rozpalane od góry, ponieważ żar przenosi się z góry na dół. Polacy nie są świadomi tego, że każdego dnia, szczególnie w sezonie grzewczym, opalając wilgotne drewno drzew iglastych, trują powietrze i siebie nawzajem. Konsekwencją ich niezdrowych nawyków jest postępujący smog oraz wzrost odsetka zachorowań na choroby układu oddechowego, nowotwory i choroby serca. Nie musi tak być i kampania Nie Rób Dymu chce to pokazać. Drewno jest ekologiczne, efektywne i ekonomiczne, a kominek niskoemisyjny, pod warunkiem, że wiemy, jak mądrze z nich korzystać” – mówi prof. Mariusz Filipowicz z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Współpracujemy z mediami, przygotowujemy materiały audio i wideo, jesteśmy aktywni na portalach społecznościowych. Organizujemy imprezy, spotkania, konferencje i pikniki naukowe w całej Polsce.  Z naszą kampanią dotarliśmy już do ponad 7 mln osób na Facebooku, a nasze filmy obejrzało ok. 1 051 000 osób. Na temat „Nie Rób Dymu” powstało dotychczas 280 publikacji w mediach takich jak np. Puls Biznesu, Gazeta Finansowa, Gazeta Prawna, Polska The Times, Gazeta.pl, Murator, Polskie Radio, TVN i Polsat.

Obalamy mit, jakoby drewno było paliwem opałowym słabej jakości. Wpłynęliśmy również na ograniczenie liczby publikacji, w których kominek występuje jako palenisko będące źródłem smogu. Przekonujemy jednocześnie, że zamiast wprowadzania całkowitych zakazów, lepiej jest wdrożyć przemyślane regulacje prawne.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www. tvsudecka.pl z siedzibą w Bielawie, 58-260, ul. Jana III Sobieskiego 17a, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Jagoda 07.02.2017 23:12
To może tv sudecka zainteresuje się smołą która wydobywa się z komina w samym centrum na ul Klasztornej?

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www. tvsudecka.pl z siedzibą w Bielawie, 58-260, ul. Jana III Sobieskiego 17a, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama