Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 22 grudnia 2025 19:29
Reklama
Reklama

„Bliska Kultura” – Rządowe koło ratunkowe dla mediów lokalnych. 10 milionów na ratowanie „soli demokracji”

Lokalne redakcje od lat walczą o przetrwanie. W cieniu wielkiej polityki i globalnych korporacji, lokalne gazety, portale, stacje radiowe i telewizyjne powoli umierają, odcięte od tlenu, jakim są wpływy reklamowe. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zapowiedziało właśnie program „Bliska Kultura”, który ma szansę stać się punktem zwrotnym w tej nierównej walce.
„Bliska Kultura” – Rządowe koło ratunkowe dla mediów lokalnych. 10 milionów na ratowanie „soli demokracji”

Sytuacja niezależnych mediów lokalnych jest dziś, jeśli nie dramatyczna, to bardzo trudna. Jak zauważają eksperci i sami wydawcy, tzw. „tort reklamowy” w miastach i powiatach skurczył się drastycznie. Pieniądze, które dawniej zasilały budżety lokalnych tygodników czy stacji telewizyjnych, dziś płyną szerokim strumieniem do wielkich platform internetowych i mediów społecznościowych. Niezależne redakcje lokalne, będące najbliżej ludzkich spraw, utraciły stabilne przychody z reklam, w dodatku często muszą zmagać się z konkurencją mediów finansowanych przez samorządy. 

 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Marta Cienkowska w poniedziałek zaprezentowała założenia nowego pilotażowego programu resortu "Bliska kultura". Ministerstwo w 2026 roku przeznaczy 10 milionów złotych na program, którego celem jest wzmocnienie niezależnych mediów lokalnych, zapewnienie informacji najbliższych obywatelowi, a także wsparcie kultury i tożsamości oraz dziedzictwa regionu. Beneficjentami programu mają być niezależne, lokalne tytuły prasowe, portale oraz stacje radiowe i telewizyjne.  Media publiczne i samorządowe nie będą mogły do niego aplikować. 

 Jak podkreślił na konferencji prasowej wiceminister Maciej Wróbel, „Lokalne media są solą demokracji. To nie tylko źródło informacji, ale przede wszystkim kontrola władzy na szczeblu lokalnym. Bezcenna z punktu widzenia niezależnego dziennikarstwa”.  Dlatego tak ważne jest zadbanie o wyrównanie ich szans na rynku.

 Program „Bliska Kultura” jest na razie pilotażem. Jeśli mechanizm promocji kultury poprzez małe redakcje zadziała, resort nie wyklucza zwiększenia budżetu w kolejnych latach. Szczegółowe zasady konkursu zostaną dopracowane w styczniu podczas konsultacji z organizacjami zrzeszającymi nadawców i wydawców.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www. tvsudecka.pl z siedzibą w Bielawie, 58-260, ul. Jana III Sobieskiego 17a, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama