Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Wodorowa lokomotywa na linii Jelenia Góra - Karpacz

Kolejowa rewolucja na Dolnym Śląsku nabiera rozpędu. Regionalny przewoźnik – Koleje Dolnośląskie testuje pociągi o napędzie wodorowym. O szczegółach mówili dziś podczas konferencji prasowej marszałek Paweł Gancarz, wicemarszałek Michał Rado, Paulina Hennig-Kloska – Minister Klimatu i Środowiska oraz Dorota Zawadzka – Prezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Wodorowa lokomotywa na linii Jelenia Góra - Karpacz

Transformacja energetyczna staje się nieuniknionym kierunkiem rozwoju nowoczesnych regionów. W centrum tej zmiany znajduje się wodór – nośnik energii, który może zrewolucjonizować zarówno transport, jak i sektor energetyczny. Dolny Śląsk, z silnym zapleczem naukowym, przemysłowym, rozwiniętą infrastrukturą transportową i dynamicznymi samorządami, ma szansę odegrać kluczową rolę w tej rewolucji.

- Dolny Śląsk posiada najwięcej w Polsce niezelektryfikowanych linii kolejowych. Swoje zastosowanie mogą znaleźć na nich właśnie pojazdy napędzane wodorem. W okresie transformacji energetycznej stawiamy na innowacyjność naszej gospodarki, a produkcja takich pojazdów przez firmę PESA jest tego doskonałym przykładem – mówi Paulina Hennig-Kloska – Minister Klimatu i Środowiska.

Dolny Śląsk stał się w ostatnich latach centrum prawdziwej kolejowej rewolucji. Stało się tak za sprawą samorządowego programu rewitalizacji nieczynnych linii oraz prężnemu rozwojowi spółki Koleje Dolnośląskie, która bije rekordy popularności i stała się liderem regionalnych przewozów pasażerskich w Polsce. To jednak nie koniec, samorządowy przewoźnik planuje testy nowego rewolucyjnego rozwiązania – napędu wodorowego.

– Kolej to transportowy krwioobieg regionu. Chcąc zachęcić mieszkańców do korzystania z pociągów, musimy pracować nad stałym polepszaniem oferty przewozowej. Elektryfikacja linii kolejowych to zadanie rządu, ale nie spoczywamy na laurach i sami również szukamy nowoczesnych, ekologicznych rozwiązań. Dlatego właśnie Koleje Dolnośląskie rozpoczęły testy lokomotyw napędzanych wodorem – wyjaśnia marszałek Paweł Gancarz.

Dolny Śląsk konsekwentnie promuje korzystanie z kolei. Samorząd województwa już kilka lat temu zdecydował o postawieniu na rozwój tego środka transportu. Zgodnie z planem region przejął już od państwa wszystkie zaplanowane linie kolejowe – to aż 22 trasy liczące łącznie przeszło 400 km. W naszym województwie kursują również najszybsze pociągi regionalne w Polsce, a do sieci kolejowej w ostatnich latach włączono miejscowości, w których żyje ponad 200 tys. osób. Dzięki temu liczba korzystających z kolei regionalnej w ostatnich dziesięciu latach wzrosła z 5 do aż 25 mln osób rocznie.

Odpowiedzią na rosnące zainteresowanie transportem kolejowym są nowe inwestycje w tym obszarze i konsekwentne rozbudowywanie oferty. Koleje Dolnośląskie, które od lat słyną z inwestycji w nowoczesne składy tym razem, jako pierwszy przewoźnik w Polsce, testują pojazdy napędzane wodorem.

- Dolny Śląsk wprowadza modę na kolej. Jednocześnie chcemy być nowocześni i ekologiczni. Wodorowe pojazdy można z powodzeniem wykorzystywać na liniach niezelektryfikowanych bez uszczerbku dla środowiska naturalnego – dodaje wicemarszałek Michał Rado.

Producentem polskiej lokomotywy wodorowej jest PESA Bydgoszcz. Testowano ją już m.in. w Szwecji, a obecnie jest wykorzystywana przez Orlen Transport. Z tego typu pojazdów korzysta się aktualnie w Niemczech, a zainteresowanie nimi również zasygnalizowali przewoźnicy z Włoch i Francji.

- Pojazdy napędzane wodorem naszej produkcji testujemy w warunkach pracy od 2023 roku głównie w warunkach cargo. Teraz czas na przewozy pasażerskie, na trasach niezelektryfikowanych będą alternatywą dla diesli – mówi Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www. tvsudecka.pl z siedzibą w Bielawie, 58-260, ul. Jana III Sobieskiego 17a, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: CRGTreść komentarza: Trenerze , pamiętamy i bardzo tęsknimy..Data dodania komentarza: 30.11.2025, 22:18Źródło komentarza: MKS 9: Pływacy na zawodach w DzierżoniowieAutor komentarza: BielawaTreść komentarza: 1)"Rondo Tkaczy" - ku pamięci zastrzelonym tkaczom w tzw,, buncie tkaczy,,. ,2), Rondo Włókniarzy,, To są propozycje. 👍Data dodania komentarza: 28.11.2025, 20:07Źródło komentarza: Na mapie Bielawy pojawiło się Rondo Christiana Gottloba DierigaAutor komentarza: Stanisław MyhalTreść komentarza: Zapomniano,że była nazwa BZPB im.II Armii WP a dopiero później nazwę zmieniono na "Bielawa"Data dodania komentarza: 28.11.2025, 18:35Źródło komentarza: Na mapie Bielawy pojawiło się Rondo Christiana Gottloba DierigaAutor komentarza: eraTreść komentarza: zapraszamy do innych jeszcze stojacych dzieki Opatrznosci zamieszkalych budynkow na terenie Gminy BielawaData dodania komentarza: 25.11.2025, 09:05Źródło komentarza: Bielawa: Termomodernizacja gminnego budynku wielorodzinnego, zlokalizowanego przy ul. Strażackiej 4 A, dobiegła końcaAutor komentarza: WieslawTreść komentarza: Jest gorzej i taka jest prawda !!!Data dodania komentarza: 15.11.2025, 08:11Źródło komentarza: DOW NFZ: dot finansowania opieki zdrowotnej, w tym szpitala w DzierżoniowieAutor komentarza: BielawianinTreść komentarza: Gratulacje dla bielawskiego super maratończyka Pana Andrzeja Węclewskiego,który niezmordowanie startuje z sukcesami (prawie we wszystkich polskich maratonach i półmaratonach w kraju).Ten Pan ,pomimo swoich 70 lat wygrał swoją kategorię wiekową,z kolejnym sukcesem kończąc sezon biegowy.Data dodania komentarza: 12.11.2025, 17:38Źródło komentarza: Za nami 10. RST Półmaraton Świdnicki
Reklama