Trasy pociągu: 1. Wrocław Główny – Świdnica Miasto – Jedlina Zdrój (z możliwością pozostania w Jedlinie na około 4 godziny oraz powrotu przez Świdnicę do Wrocławia) 2. Jedlina Zdrój – Kłodzko Miasto – Jedlina Zdrój (z czasem na zwiedzanie Kłodzka około 2 godziny) 3. Kłodzko Miasto – Polanica Zdrój – Kłodzko Miasto Dolny Śląsk to kraina o bogatej i złożonej historii, pełna ciekawostek oraz tajemnic z różnych epok. Region słynie z zabytkowej architektury oraz wyjątkowych, malowniczych linii kolejowych – wśród nich wyróżniają się linie nr 266 i 286, przebiegające wzdłuż pasm Sudetów Środkowych, będących wizytówką Dolnego Śląska. Widoki porośniętych szczytów zachwycają i stanowią idealne tło do pamiątkowych fotografii, zwłaszcza wiosną, gdy natura budzi się do życia. W ramach projektu “Kolejowe szlaki Dolnego Śląska” historyczny skład z kolekcji Klubu po raz pierwszy dotarł aż do stacji Polanica Zdrój. Linia nr 266, czyli dawna Kolej Bystrzycka, powstała w latach 1902–1904 jako dzieło sztuki inżynieryjnej – jej tor biegnie wzdłuż rzeki Bystrzyca, przecinając ją kilkakrotnie. Na trasie spotkać można liczne mosty o oryginalnej konstrukcji, jak np. “Most Gerbera”. Budowa linii miała znaczenie nie tylko handlowe, lecz również turystyczne – przęsła mostów skierowano w dół, by nie zasłaniały widoków z wagonów. Dodatkowym atutem jest panorama Gór Sowich, zadbane zabytkowe dworce oraz widok na Zamek Grodno przed stacją w Jugowicach. Linia kolejowa nr 286 (Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny) powstała w latach 70. XIX wieku, choć jej planowanie rozpoczęto już w połowie XIX wieku, by skrócić czas podróży między Berlinem a Wiedniem. Na trasie znajdują się jedne z najwyższych mostów i wiaduktów kolejowych w Polsce oraz trzy tunele – tego dnia pociąg przejechał przez dwa z nich, w tym jeden o długości ponad kilometra. Trasa pomiędzy Kłodzkiem a Wałbrzychem uchodzi za jedną z najpiękniejszych w kraju i stanowi wizytówkę regionu. Podczas wydarzenia “Kolejowe szlaki Dolnego Śląska” pasażerowie mieli okazję podróżować historycznym pociągiem prowadzonym przez lokomotywę “Fiat” SU45-079 z 1973 roku, jedyną czynną z tej serii w historycznych barwach i oryginalnym wyposażeniu, z dekoracyjnymi detalami. Wagony standardu “Y” z lat 70. XX wieku, wyposażone w klasyczne otwierane okna, potęgowały atmosferę retro. Dodatkowo, w wagonach przedziałowych dostępne było nagłośnienie z komentarzem przewodnika, wzbogacającym podróż o historyczne ciekawostki i opowieści.
Reklama
Kolejowe zakończenie wakacji, czyli przejazd Fiatem SU45-079 w Góry Sowie i do Polanicy Zdroju
Wydarzenie "Kolejowe szlaki Dolnego Śląska" odbyło się 31 sierpnia 2025 roku.
- 01.09.2025 08:11

Reklama
Reklama
Reklama




Napisz komentarz
Komentarze