Obecny stan i planowana rewitalizacja Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu prowadzi obecnie postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy rewitalizacji linii kolejowej nr 319 na odcinku Strzelin – Kondratowice – Łagiewniki Dzierżoniowskie. Jest to ponad 17-kilometrowy szlak kolejowy. Wykonawca najpierw zaprojektuje odbudowę jednotorowej trasy, a następnie zajmie się robotami budowlanymi. Inwestycja obejmie również budowę innych elementów infrastruktury kolejowej. Linia kolejowa nr 319 to dawna linia nr 304, łącząca Brzeg z Łagiewnikami Dzierżoniowskimi, która od lat pozostaje zamknięta dla ruchu kolejowego. Ruch pasażerski zakończył się 1 września 1989 roku, a odcinek Głęboka – Małujowice przestały obsługiwać pociągi towarowe trzy lata później. Z biegiem lat linia ulegała degradacji, a część torów została rozebrana. W 2005 roku odcinek Łagiewniki Dzierżoniowskie – Małujowice został wykreślony z ewidencji PKP PLK, co oznaczało zamknięcie linii dla ruchu towarowego. W 2019 roku samorząd województwa dolnośląskiego przejął linię nr 319. Znaczenie rewitalizacji i przeznaczenie linii Po odbudowie na odcinku Strzelin – Łagiewniki Dzierżoniowskie ponownie zaczną kursować pociągi towarowe. Linia zostanie przeznaczona do przewozu towarów, pozostanie jednotorowa, niezelektryfikowana i będzie mieć znaczenie miejscowe. Przewiduje się, że pociągi towarowe będą mogły poruszać się z prędkością do 50 km/h. Na rewitalizowanym odcinku linii nr 319 funkcjonowały dawniej dwie stacje: Kondratowice i Łagiewniki Dzierżoniowskie oraz przystanek osobowy Karszów. Na stacji Kondratowice zachował się tor zasadniczy, resztki torów bocznych i kilka rozjazdów, natomiast w Łagiewnikach Dzierżoniowskich pozostały pojedyncze szyny. W ramach inwestycji wykonawca odbuduje tory na stacjach i wybuduje 100-metrowe perony. Nie planuje się na razie przywrócenia ruchu pasażerskiego, ponieważ w regionie priorytetowe znaczenie mają przewozy towarowe. Znaczenie gospodarcze dla regionu Odbudowa linii Strzelin – Kondratowice – Łagiewniki Dzierżoniowskie odgrywa kluczową rolę dla lokalnych kopalń kamienia. Powstanie alternatywnej trasy kolejowej umożliwi wywóz kruszyw skalnych z zakładów spółek Mineral Polska i Mota-Engil CE, co jest szczególnie istotne w obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce związane z dużymi inwestycjami drogowymi i kolejowymi. Strzelin stanowi ważne centrum wydobycia kamienia w regionie. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła przetarg na rewitalizację ponad 17-kilometrowego odcinka linii między Łagiewnikami a Strzelinem, dostosowanego do obsługi ciężkich pociągów towarowych. W Kondratowicach planowana jest rozbudowa układu torowego – powstanie mijanka z bocznicami kolejowymi i czterema rozjazdami. Linia pozostanie jednotorowa, niezelektryfikowana i obsługiwana przez lokomotywy spalinowe. W Górce Sobockiej rocznie wydobywa się blisko milion ton kamienia, który obecnie transportowany jest drogami gminnymi i powiatowymi. Uruchomienie linii pozwoli przenieść ciężki transport na tory, co poprawi jakość życia mieszkańców, zmniejszy uciążliwości związane z ruchem ciężarówek oraz ograniczy emisję kurzu. Szczegóły inwestycji Na stronie e-zamówień opublikowano szczegółowe informacje dotyczące przetargu na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach zadania „Rewitalizacja linii kolejowej nr 319 szlak Strzelin – Kondratowice – Łagiewniki” na odcinku od ponad 33 do 51 kilometra. Zadanie będzie nadzorowane przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego. Szacunkowy koszt inwestycji może sięgnąć nawet 75 mln zł.
Rewitalizacja Linii Kolejowej nr 319 dawniej nr 304 Strzelin Kondratowice Łagiewniki Dzierżoniowskie
Linia kolejowa nr 304 Brzeg – Łagiewniki Dzierżoniowskie została oddana do użytku w 1883 roku. W 1973 roku zamknięto odcinek Kondratowice – Łagiewniki, a pozostałą część do Strzelina i dalej do Brzegu – w 1989 roku. W 2006 roku 10-kilometrowy fragment Kondratowice – Strzelin zniknął z ewidencji PKP PLK, jednak został przejęty przez gminy Strzelin i Kondratowice, co pozwoliło uniknąć całkowitej likwidacji szlaku. W 2018 roku spółka SKPL Infrastruktura i Linie Kolejowe, należąca do grupy SKPL, została dzierżawcą linii i rozpoczęła prace rewitalizacyjne, które miały zakończyć się w 2019 roku. Niestety, rewitalizacji nie dokończono.
- 11.08.2025 07:31

Reklama
Reklama
Reklama




Napisz komentarz
Komentarze