Po dwóch dekadach zapomnienia pojawiła się nadzieja na reaktywację tej ważnej turystycznie trasy. W 2018 roku samorząd województwa dolnośląskiego podjął decyzję o przejęciu linii nr 308 (Jelenia Góra – Mysłakowice) oraz 340 (Mysłakowice – Karpacz) od PKP PLK. Celem było ich odtworzenie i włączenie do systemu regionalnych połączeń Kolei Dolnośląskich. Proces przejęcia infrastruktury zakończył się oficjalnie 8 czerwca 2021 roku. Już w styczniu 2022 roku Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK) ogłosiła przetarg na odbudowę odcinka Jelenia Góra – Mysłakowice. Wygrała go firma Infrakol, a prace rozpoczęto wiosną tego samego roku. Obejmowały one wymianę torowiska, modernizację przejazdów i budowę nowych peronów. Inwestycja została sfinansowana w ramach programu „Polski Ład” i pochłonęła około 20 milionów złotych. Kolejnym etapem była rewitalizacja linii nr 340, prowadzącej bezpośrednio do Karpacza. W grudniu 2022 roku ogłoszono przetarg na oczyszczenie i przygotowanie torowiska, a w marcu 2023 ruszyły prace porządkowe. Główne roboty budowlane rozpoczęły się po przetargu z lipca 2023 – wygrała go firma ETF Polska z ofertą opiewającą na 27,5 miliona złotych. Zakres prac obejmował całkowitą wymianę torów, przebudowę mostów i przepustów, budowę peronów oraz dostosowanie trasy do obsługi nowoczesnych składów pasażerskich. Choć pierwotnie zakładano przywrócenie ruchu do końca 2023 roku, inwestycja napotkała na liczne opóźnienia związane z formalnościami, uzgodnieniami konserwatorskimi i dodatkowymi pracami hydrotechnicznymi. Ostatecznie jednak udało się ukończyć najważniejsze etapy, dzięki czemu w czerwcu 2025 pociągi oficjalnie wróciły do Karpacza – po 25 latach przerwy.





Napisz komentarz
Komentarze