Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
Historyczna linia kolejowa może znów połączyć Polskę i Czechy!

Kolej Ścinawka–Broumov: Historyczna szansa na nowe połączenie PL–CZ!

Po raz pierwszy od dekad pojawiła się realna szansa na przywrócenie kolejowego połączenia Ścinawka – Tłumaczów – Otovice – Broumov – Meziměstí. Samorządy Polski i Czech, wspierane przez Euroregion Glacensis i Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, rozpoczęły prace nad projektem, który może uzyskać dofinansowanie z UE w perspektywie 2028–2035. Do realizacji brakuje tylko 3,7 km torów i modernizacji istniejącej infrastruktury. Czy region doczeka się powrotu historycznej linii kolejowej?
Kolej Ścinawka–Broumov: Historyczna szansa na nowe połączenie PL–CZ!

Kolej przez granicę: Ścinawka – Tłumaczów – Otovice – Broumov – Meziměstí coraz bliżej!

Wyobraź sobie pociąg sunący przez malownicze doliny Gór Stołowych, łączący polskie i czeskie miasteczka, otwierający nowe możliwości dla mieszkańców, turystów i przedsiębiorców. Taki obraz może stać się rzeczywistością szybciej, niż sądziliśmy. Po latach starań, w Gminie Radków odbyło się przełomowe spotkanie samorządowców z Polski i Czech, z udziałem przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego oraz Euroregionu Glacensis. Tematem była reaktywacja kolejowego połączenia Ścinawka – Tłumaczów – Otovice – Broumov – Meziměstí – linii, która przez dekady łączyła regiony, a dziś może znów połączyć ludzi i gospodarki.

Dlaczego ta linia jest tak ważna?

To nie tylko sentyment do dawnych czasów, gdy pociągi kursowały przez granicę, przewożąc węgiel, tekstylia i pasażerów. To przede wszystkim ogromny potencjał dla rozwoju turystyki, codziennej mobilności i współpracy gospodarczej. Region bromovsko-radkowsko-noworudzki zyskałby szybkie, ekologiczne połączenie z Czechami, a lokalne społeczności – nowe szanse na rozwój.

Co dzieli nas od realizacji?

Zaledwie 3,7 km torów! Wystarczy przekwalifikować bocznicę w Tłumaczowie i zmodernizować istniejące odcinki, by połączyć polski i czeski system kolejowy. To niewielka inwestycja w porównaniu z korzyściami – zarówno dla mieszkańców, jak i turystów pragnących wygodnie podróżować po obu stronach granicy.

Wspólna determinacja i unijne wsparcie

Dziś po raz pierwszy od lat wszystkie samorządy są zgodne, a zaangażowanie nowych władz województwa dolnośląskiego, z marszałkiem Pawłem Gancarzem na czele, daje realną nadzieję na sukces. Instytut Rozwoju Terytorialnego opracowuje już studium wykonalności, które obejmuje także ten odcinek. Po jego akceptacji projekt może liczyć na dofinansowanie z programu Interreg Czechy–Polska w perspektywie 2028–2035.

Historia, która inspiruje przyszłość

Linia kolejowa Ścinawka Średnia – Tłumaczów – Otovice – Broumov powstała w XIX wieku, by usprawnić transport węgla i towarów między Śląskiem a Czechami. Po II wojnie światowej i zmianach granic jej znaczenie malało, aż w 1953 roku ruch całkowicie zamarł. Dziś, w erze otwartych granic i rosnącej roli transportu kolejowego, historia może zatoczyć koło – z korzyścią dla wszystkich.

Co dalej?

Prace nad projektem już trwają. Po przygotowaniu studium, analizach i uzyskaniu akceptacji po obu stronach granicy, inwestycja może ruszyć pełną parą. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już za kilka lat pociągi znów połączą Ścinawkę, Tłumaczów, Broumov i Meziměstí, otwierając nowy rozdział w historii regionu.

Podsumowanie

Reaktywacja linii kolejowej Ścinawka – Tłumaczów – Otovice – Broumov – Meziměstí to projekt z ogromnym potencjałem społecznym, gospodarczym i turystycznym. Dzięki zgodnej współpracy samorządów, wsparciu Euroregionu Glacensis i możliwościom unijnego finansowania, historyczne połączenie może wkrótce znów tętnić życiem.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www. tvsudecka.pl z siedzibą w Bielawie, 58-260, ul. Jana III Sobieskiego 17a, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Krx 18.04.2025 15:33
Po pierwsze z tym "ogromnym" potencjałem, to bym nie przesadzał. Bez zapewnienia finansowania dla kursowania pociągów z Wałbrzycha do Nowej Rudy/Kłodzka nikt tam nie będzie jeździł. Ale to oznacza pogorszenie oferty na dotychczasowej linii przez Głuszycę. Po drugie - Po II wojnie światowej w tym rejonie nie nastąpiły ŻADNE zmiany granic. Czesi chcieli Kłodzka ale nie wyszło. Po trzecie dużo większy potencjał widzę w połączeniu Kudowy z Nachodem. Może też nie "ogromny" ale nieporównywalnie większy, znacznie skracający np. dojazd do Kudowy z Wałbrzycha czy Jeleniej Góry. Pozdrawiam

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www. tvsudecka.pl z siedzibą w Bielawie, 58-260, ul. Jana III Sobieskiego 17a, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
ano 18.04.2025 11:38
Uruchomienie tej linii kolejowej umożliwi bezpośrednie , bez przesiadek , przemieszczanie się pociągami : od MIĘDZYLESIA i STRONIA ŚLĄSKIEGO , przez KŁODZKO , ŚCINAWKĘ , BROUMOV , aż po JELENIĄ GÓRĘ.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www. tvsudecka.pl z siedzibą w Bielawie, 58-260, ul. Jana III Sobieskiego 17a, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: CRGTreść komentarza: Trenerze , pamiętamy i bardzo tęsknimy..Data dodania komentarza: 30.11.2025, 22:18Źródło komentarza: MKS 9: Pływacy na zawodach w DzierżoniowieAutor komentarza: BielawaTreść komentarza: 1)"Rondo Tkaczy" - ku pamięci zastrzelonym tkaczom w tzw,, buncie tkaczy,,. ,2), Rondo Włókniarzy,, To są propozycje. 👍Data dodania komentarza: 28.11.2025, 20:07Źródło komentarza: Na mapie Bielawy pojawiło się Rondo Christiana Gottloba DierigaAutor komentarza: Stanisław MyhalTreść komentarza: Zapomniano,że była nazwa BZPB im.II Armii WP a dopiero później nazwę zmieniono na "Bielawa"Data dodania komentarza: 28.11.2025, 18:35Źródło komentarza: Na mapie Bielawy pojawiło się Rondo Christiana Gottloba DierigaAutor komentarza: eraTreść komentarza: zapraszamy do innych jeszcze stojacych dzieki Opatrznosci zamieszkalych budynkow na terenie Gminy BielawaData dodania komentarza: 25.11.2025, 09:05Źródło komentarza: Bielawa: Termomodernizacja gminnego budynku wielorodzinnego, zlokalizowanego przy ul. Strażackiej 4 A, dobiegła końcaAutor komentarza: WieslawTreść komentarza: Jest gorzej i taka jest prawda !!!Data dodania komentarza: 15.11.2025, 08:11Źródło komentarza: DOW NFZ: dot finansowania opieki zdrowotnej, w tym szpitala w DzierżoniowieAutor komentarza: BielawianinTreść komentarza: Gratulacje dla bielawskiego super maratończyka Pana Andrzeja Węclewskiego,który niezmordowanie startuje z sukcesami (prawie we wszystkich polskich maratonach i półmaratonach w kraju).Ten Pan ,pomimo swoich 70 lat wygrał swoją kategorię wiekową,z kolejnym sukcesem kończąc sezon biegowy.Data dodania komentarza: 12.11.2025, 17:38Źródło komentarza: Za nami 10. RST Półmaraton Świdnicki
Reklama