Wbrew opiniom formułowanym przez niektórych ekspertów, reklama w telewizji wciąż jest kluczowym elementem kompleksowych strategii marketingowych. Jej zdolność do skutecznego budowania świadomości marek wśród szerokich mas odbiorców, okazuje się nie do przecenienia nawet w dzisiejszej, zdominowanej przez internet rzeczywistości. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy na całym świecie inwestują ogromne pieniądze w kampanie TV. A jak jest w Polsce? Przyjrzyjmy się firmom, które wydają najwięcej na reklamę w polskiej telewizji.
Kampanie telewizyjne – najaktywniejsi reklamodawcy w Polsce
Zgodnie z wynikami analizy przeprowadzonej na podstawie danych Nielsen Audience Measurement najwyższą oglądalność w pierwszej połowie 2022 roku wygenerowały reklamy suplementów diety. W rankingu tym na podium znalazły się kolejno: Aflofarm, US Pharmacia oraz Polpharma. Także czwarte miejsce należało do producenta farmaceutyków – firmę Natur Produkt Zdrovit. Dopiero na dalszych pozycjach zobaczyć mogliśmy szeroko rozpoznawalne sieci handlowe (Lidl i Jeronimo Martins) oraz gigantów branży spożywczej (PepsiCo i Ferrero).
Z danych zgromadzonych i udostępnionych przez Nielsen Media wynika, że w maju 2022 roku firma Aflofarm przeznaczyła na reklamę telewizyjną ponad 131,5 mln zł, pod względem wydatków pozostawiając daleko w tyle kolejne podmioty w rankingu: Kompanię Piwowarską (ponad 80,3 mln zł wydatków na reklamę TV), Lidl Polska (ponad 61,6 mln zł wydatków na reklamę TV) czy PepsiCo (ponad 58,6 mln zł wydatków na reklamę TV).
Dom mediowy czy wewnętrzny dział marketingu?
Konstruując media plan dla swoich produktów i usług, firmy mogą opierać się na rozpoznaniach własnego działu marketingu lub skorzystać z pomocy profesjonalnego domu mediowego. Każde z tych rozwiązań oferuje szereg korzyści w zależności od oczekiwań i możliwości konkretnego reklamodawcy. Warto jednak zaznaczyć, że zdecydowana większość firm korzysta w swych działaniach medialnych z pośrednictwa agencji. W 2018 roku 64,6% ogółu budżetów mediowych (we wszystkich mediach) było realizowane na podstawie umów między domami mediowymi i właścicielami mediów. Tylko 35,4% reklamodawcy zrealizowali bezpośrednio. Wskaźniki zawężone do reklam telewizyjnych pokazały jeszcze większą dysproporcję na korzyść rynku agencyjnego – 88,5% budżetów zrealizowanych za pośrednictwem domów mediowych i 11,5% projektów prowadzonych na podstawie umów bezpośrednich.
Dlaczego warto skorzystać z oferty domu mediowego?
Eksperci z domów mediowych pracują z dziesiątkami firm reprezentujących różne branże, pozycje rynkowe i możliwości finansowe. Możesz mieć pewność, że w wyborze odpowiedniej strategii wszystkie najważniejsze czynniki zostaną wzięte pod uwagę. Dom mediowy posiada specjalistów, którzy wiedzą jak zaplanować i przeprowadzić efektywne kampanie, osiągające wyznaczone cele. Z tej perspektywy równie ważna jest znajomość oglądalności poszczególnych kanałów i programów oraz ich grup docelowych. Ponadto domy mediowe z pewnością zaproponują lepsze warunki zakupu mediów, dzięki długofalowym współpracom z grupami telewizyjnymi, takimi jak np. Polsat, TVN (Warner Bros. Discovery), TVP czy ZPR Media oraz nc+.



