- Będziemy zachęcać do wspólnego poszukiwania nowej energii – poprzez inspiracje, przykłady, nowe rozwiązania technologiczne, organizacyjne i finansowe. W haśle tym mieści się również poszukiwanie par excellence nowych lub stosowanie alternatywnych źródeł energii. Poświęcimy mu osobą sesję tematyczną i zaprezentujemy możliwe technologicznie i finansowo rozwiązania przystające do potrzeb i możliwość i małych i średnich biznesów. Będziemy mówić o najważniejszych wyzwaniach dla firm rodzinnych i właścicielskich związanych głównie z poszukiwaniem energii do działania i niekonwencjonalnej energii zasilającej. Przedstawimy najnowsze trendy rozwojowe, nowatorskie rozwiązania sukcesyjne, przykłady i nowe rozwiązania pozwalające profesjonalizować biznes rodzinny. Omówimy zastosowanie alternatywnych źródeł energii prezentując technologiczne i finansowe rozwiązania dla małych i średnich biznesów - Prof. Krzysztof Safin, dyrektor Centrum Biznesu Rodzinnego Uniwersytetu WSB Merito we Wrocławiu, twórca Kongresu Firm Rodzinnych.
Podczas Kongresu wręczone zostaną również statuetki laureatom trzeciej edycji Konkursu Promotor Przedsiębiorczości. Nagroda Promotor Przedsiębiorczości Rodzinnej jest znakiem jakości, rzetelności i wiarygodności firmy rodzinnej.
Firmy rodzinne, właścicielskie i rzemieślnicze po raz szósty przyjadą do Wrocławia
6 czerwca Wrocław będzie gościł przedstawicieli biznesu rodzinnego, właścicielskiego i rzemieślniczego. Tegoroczny Kongres zdefiniowaliśmy w tytule „Znaleźć energię”. Kongres zajmie się tematyką niezbędnej energii do rozwoju firm, mimo zmagania się z wieloma czynnikami kryzysogennymi.
- Będziemy mówić o najważniejszych wyzwaniach dla firm rodzinnych i właścicielskich związanych głównie z poszukiwaniem energii do działania i niekonwencjonalnej energii zasilającej. Przedstawimy najnowsze trendy rozwojowe, nowatorskie rozwiązania sukcesyjne, przykłady i nowe rozwiązania pozwalające profesjonalizować biznes rodzinny . Omówimy zastosowanie alternatywnych źródeł energii prezentując technologiczne i finansowe rozwiązania dla małych i średnich biznesów – mówi Prof. Krzysztof Safin, dyrektor Centrum Biznesu Rodzinnego Uniwersytetu WSB Merito we Wrocławiu, twórca Kongresu Firm Rodzinnych.
Kongres Firm Rodzinnych to inspirujące panele, znakomici mówcy, fascynujące historie firm, aktualne tematy. Podczas obrad praktycy i konsultanci przedstawią uczestnikom kongresu trendy i kierunki rozwoju w różnych obszarach biznesu, które będą wywierać wpływ na zachowania i postawy zarówno klientów jak i przedsiębiorstw. Podążanie za nimi będzie wyzwaniem dla wielu firm, jednak z perspektywą szansy na sukces rynkowy. Ignorowanie trendów, mechanizmów, które mogą być wykorzystane w biznesie takie szanse zdecydowanie ogranicza.
Nie ma uniwersalnych wzorców zarządzania i skali działania odpowiedniej do każdej sytuacji. Kongres pragnie zwrócić uwagę uczestników na to, jak firmy różnej wielkości poszukują źródeł przetrwania i rozwoju. To poszukiwanie odbywa się bardzo często poprzez wzajemne podpatrywanie, przejmowanie, czy też naśladowanie modeli biznesu i zachowań rynkowych, nierzadko również poprzez wykorzystywanie swoich kompetencji i potencjałów współpracując i współdziałając ze sobą. Pokażemy na przykładach firm rodzinnych jak w podobnych sytuacjach reagują firmy o różnych skalach działania i w jaki sposób współpracują one ze sobą realizując swoje indywidualne cele.
Temat interesujący bardzo wielu przedsiębiorców to sukcesja. Panel: Sukcesja z perspektywy pokoleń – w imię ojca, w imię matki - to misja do spełnienia, czy raczej rodzinne zobowiązanie, czy może przygoda biznesowa lub przymus wewnętrzny. Specjaliści i firmy rodzinne dyskutować będą również na temat przeszłości i przyszłości firmy oraz to, co chcemy zatrzymać i pielęgnować, a co zmienić, aby zapewnić trwałość i rozwój przedsiębiorstwa.
Zapraszamy 6 czerwca do Wrocławia na spotkanie rodzinnych biznesów.
Firma rodzinna to brzmi dumnie ?
Wobec braku ustawowej definicji przedsiębiorstwa rodzinnego i przy dzisiejszym poziomie rozpoznania zjawiska przedsiębiorczości rodzinnej o liczebności firm rodzinnych w Polsce możemy mówić jedynie w kategoriach szacunków. Największe badania nad firmami rodzinnym z 2009 roku prowadzone na zlecenie PARP (Kowalewska, 2009) wskazywały, że w zależności od sposobu definiowania w Polsce przedsiębiorstwa rodzinne stanowią od 38 % do 78 % (sic!) wszystkich przedsiębiorstw. Zatem szacunki firm rodzinnych pozwalają jedynie na stwierdzenie, że w zależności od sposobu definiowania jest ich od 800 tys do 1,6 mln. Równocześnie jednak nie jesteśmy zupełnie bezbronni w przypadku próby dokładniejszego szacowania skali przedsiębiorczości rodzinnej w Polsce. Eksperymentalne badania prowadzone przez GUS wśród małych i średnich przedsiębiorstw pozwalają na dość precyzyjne obliczenia (GUS, 2018). W badaniach wzięło bowiem udział ponad 40 tys. przedsiębiorstw małych i średnich, które na podstawie podanych kryteriów dokonywały samooceny rodzinnego charakteru swojego przedsiębiorstwa. Z tych badań wynika, że w grupie małych i średnich podmiotów, przedsiębiorstwa rodzinne stanowią 39%. Warto przywoływać tę wielkość i te badania, gdyż stanowią jedno z nielicznych wiarygodnych źródeł wiedzy o demografii firm rodzinnych w Polsce.
Samoocena polegała na odpowiedzi na proste pytania czy pana/pani przedsiębiorstwo jest firmą rodzinną. W tych badaniach firma rodzinna była definiowana jako te, które są własnością rodziny i członkowie rodziny w nich pracują.
Spośród małych i średnich przedsiębiorstw za rodzinne uważa się mniej niż 40% podmiotów.
Co ciekawe większość przedsiębiorców nie uznaje się za biznesy rodzinne nawet wtedy, gdy spełniają wszystkie powyższe kryteria. Taka sytuacja ma w Polsce miejsce już od lat dziewięćdziesiątych poprzedniego wieku, gdy po raz pierwszy pytano o to przedsiębiorców.
Przyczyn takiej wstrzemięźliwości może tu być wiele. Ich źródło z pewnością tkwi jeszcze w epoce minionej i negatywnych konotacjach małego biznesu. Stąd, mimo że wiele przedsiębiorstw rodzinnych to już światowi gracze, to w świadomości społecznej przedsiębiorstwo rodzinne jest bardzo często synonimem czegoś małego, nieporadnego , biznesu o charakterze bazarowym, zamkniętym w kręgu rodzinnym, czym nie warto się chwalić
Fundacja Firm Rodzinnych z Poznania, która zachęca firmy rodzinne do podkreślania rodzinnego charakteru poprzez „drzewka” -symbol firmy rodzinnej , przyznała ponad tysiąc takich symboli. Spośród minimum . 800 tysięcy firm rodzinnych w Polsce , ponad tysiąc chwali się swoją rodzinnością !.

Sukcesja
Od pewnego czasu sukcesja w firmach rodzinnych budzi niesłabnące zainteresowanie różnych gremiów. Dla jednych są to ciekawe i spektakularne przypadki przekazywania wielkich majątków, dla innych nowy rynek aktywności doradczej, mediacyjnej, ciekawe pole badawcze, dla jeszcze innych perspektywiczne źródło wpływów podatkowych. Jedni niepokoją się z powodu zbyt późnego przekazywania firm , inni z powodu niechęci do ich przejmowania.
Rzadko próbuje się poznać istotę tzw. problemu sukcesji.
Badania prowadzone przez Centrum Biznesu Rodzinnego WSB we Wrocławiu, że zainteresowanie sukcesją ze strony sukcesorów (dzieci) ma ścisły związek z sytuacją ekonomiczną przedsiębiorstwa. Sytuacja sektora MSP w Polsce jest zróżnicowana jednakże odsetek przedsiębiorstw w gorszej i złej sytuacji finansowej ergo nie znajdujących chętnych do przejęcia jest wysoki.
Coraz częściej przedsiębiorcy będą zmuszeni zmierzyć się z sytuacją niskiego potencjału sukcesyjnego i problemem nie tylko znalezienia sukcesora, ale bardzo często nawet nabywcy elementów majątku. Ta sytuacja dotyczy przedsiębiorstw, które nazwaliśmy niechcianymi, gdyż z reguły nie ma kto ich przejąć, ale bardzo często również nie ma czego przejmować.
Jest to rzeczywisty problem już nie tylko rodziny właścicieli, ale ogólniejszy - społeczny. Zwracali na niego uwagę już wiele lat temu autorzy cytowanego raportu Komisji Europejskiej stwierdzając, że niepowodzenia sukcesyjne „(…) niszczą kapitał gospodarczy, jakim jest fachowa wiedza, nawiązane kontakty i inne wartości niematerialne, pociągając za sobą utratę wartości rzeczowych aktywów trwałych jako nienależących już do działającego przedsiębiorstwa”.[1]
Problem niskich potencjałów sukcesyjnych polskich przedsiębiorstw rodzinnych jest wzmacniany przez alternatywne możliwości rozwoju zawodowego młodych ludzi oferowane przez rynek pracy. Wobec tych możliwości „oferta” sukcesyjna bazująca jedynie na wartościach sentymentalnych będzie niewystarczająca do zainteresowania biznesem rodziców członków młodego pokolenia. Przyciągnięcie do biznesu rodzinnego jest w związku z tym często formą „gry” o sukcesora, w której każda ze stron dysponujemy określonymi walorami. Wskazują na to nasze analizy uwarunkowań skutecznych procesów sukcesyjnych.
Świat, który nie może zaginąć - drugie życie rzemiosła
Wiele przedsiębiorstw rodzinnych to biznesy o charakterze rzemieślniczym. Były budowane przez pokolenia, trudno było sobie wyobrazić bez nich codzienne życie. Konfrontacja z postępem technologicznym i trendami konsumenckimi okazała się dla większości z nich zabójcza. Szewc, kaletnik, parasolnik a nawet ramiarz, czy introligator są tu przykładami. Jednakże , jeśli na te same biznesy/profesje spojrzeć inaczej , innowacyjnie , to się okaże , że jest wiele osób, które nie chcą wyrzucać swoich butów, choć nie potrzebują do nich zelówek, jest coraz więcej ludzi szyjących garnitury na miarę, są ludzie korzystających z kowali , choć nie mają koni….
Warto obserwować rozwój takich biznesów……
Kongres Firm Rodzinnych ma swoich ambasadorów
Organizatorzy Kongresu Firm Rodzinnych we Wrocławiu przyznali pięć tytułów Honorowych Ambasadorów. Tytuł został nadany wyróżniającym się przedstawicielom firm pokoleniowych, osobom które w szczególny sposób są zaangażowane w promowanie przedsiębiorczości rodzinnej i właścicielskiej. Tytuł Honorowych Ambasadorek Kongresu został nadany: Katarzynie Osadkowskiej (Współwłaścicielka i Członkini Zarządu Osadkowski Sp. z o.o.), Agnieszce Browarny (Prezeska Zarządu Huty Julia w Piechowicach, historycznej huty szkła kryształowego w Karkonoszach na Dolnym Śląsku), Dominice Wajnert (Członkini Zarządu w firmie Wajnert Meble), Ewelinie Pisarczyk (Prezeska Zarządu firmy produkującej chemię budowlaną MP Majster-Pol Sp. z o.o.). Tytuł Honorowy Ambasador otrzymał Aleksander Pitura (Wytwórca lodów, szkoleniowiec, wynalazca. Właściciel firmy DGL Aleksander Pitura).
Tytuł „Ambasador Kongresu Firm Rodzinnych” przyznany został nieprzeciętnym osobom, które reprezentują wyróżniające się przedsiębiorstwa rodzinne, mają interesującą osobowość, pozytywny wpływ na otoczenie społeczne i biznesowe.
Zaszczytną role Ambasadorek/Ambasadorów Kongresu Firm Rodzinnych pełnią:
Katarzyna Osadkowska
Współwłaścicielka i Członkini Zarządu Osadkowski Sp. z o.o.
Od 15 lat zaangażowana w firmę rodzinną - odpowiedzialna za obszar HR, PR i wizerunek. Absolwentka SWPS w Warszawie na kierunku Społeczna Psychologia Informatyki i Komunikacji. Jako pasjonatka psychologii biznesu, porusza w swoich wystąpieniach temat równości i różnorodności w kulturze organizacyjnej, w tym realizacji przez kobiety swoich ambicji zawodowych, także w kontekście firm rodzinnych. Od 2020 roku zarządza Hotelem Jakubus oraz działalnością związaną z prowadzeniem ośrodka jeździeckiego, w którym odbywają się m.in. ogólnopolskie zawody jeździeckie, Mistrzostwa Polski, czy międzynarodowe zawody Silesia Equestrian. Ośrodek wielokrotnie zdobywał tytuł najlepszego organizatora zawodów jeździeckich w Polsce.
- W swojej pracy, kierowanym biznesie lubię możliwość kreowania otoczenia i tworzenia wartości dodanej w różnych aspektach biznesu. Dzięki temu, że firma stworzona została na bazie bliskich mi wartości – praca z ludźmi na co dzień dostarcza wielkiej satysfakcji. Możliwość kreowania fajnego miejsca pracy to olbrzymia przyjemność, ale też duże wyzwanie.
Prywatnie lubię spotkania z bliskimi, podróże i poznawanie różnych kultur od strony kuchni i architektury. Doceniam dobry design, a zarazem prostą formę w różnych aspektach życia.
OSADKOWSKI SP. Z O.O.
Głównym obszarem specjalizacji Osadkowski Sp. z o.o. jest obsługa sektora rolnego. Firma zatrudnia blisko 500 pracowników w całej Polsce oraz generuje przychody rzędu 1,5 mld PLN rocznie. Po 25 latach zrównoważonego rozwoju, w 2016 roku stery firmy przejęło drugie pokolenie rodziny – trójka rodzeństwa, aktywnie zaangażowanego w zarządzanie spółką. Obecnie firma rozwija innowacyjne projekty związane z produktami na bazie bakterii oraz budujące przewagę konkurencyjną rozwiązania w obszarze e-commerce. Firma dzięki sprawności organizacyjnej, doskonałym wynikom i najlepszym standardom zarządzania została w 2022 roku laureatem globalnego programu firmy Deloitte - Best Managed Companies.
Agnieszka Browarny
Prezeska Zarządu Huty Julia w Piechowicach, historycznej huty szkła kryształowego w Karkonoszach na Dolnym Śląsku.
Skończyła studia magisterskie z Komunikacji Społecznej i Badania Rynku na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz studia podyplomowe na WSB we Wrocławiu.
W latach 2006 -2022 roku pełniła funkcję dyrektorki zarządzającej w rodzinnej firmie prowadzonej przez ojca. Jej projektem strategicznym było wprowadzenie usług z zakresu turystyki przemysłowej, dzięki którym wzrosła rozpoznawalność marki i znaczenia dziedzictwa szkła. Nieszablonowe działania w obszarze designu przyniosły efekt w postaci „odczarowania” wizerunku szkła kryształowego i zdobycia nowych odbiorców. Jest również współautorką wielu projektów łączących nowoczesne wzornictwo i stare rzemiosła. Należy wspomnieć nagradzane zestawy stołowe „Polski Stół”, produkty szklane „HopOnTop”, czy kolekcję biżuterii „Julia” Anny Orskiej. Wskazują one na ważną rolę Huty Julia jako kreatora nowych funkcji szkła szlifowanego i rozszerzania wpływu marki na obszary lifestylowe.
- W pracy zawodowej najbardziej cenię możliwość kreacji i sprawczość w działaniu. Interesuję się mindfulness. Jestem mężatką, mam dwie córki.
KOLGASS SP. Z O.O.
Firma Kolgass, jako właściciel huty szkła kryształowego JULIA i dystrybutor wielu innych marek, jest największym dystrybutorem szkła kryształowego w Polsce. Dzięki wieloletniej współpracy z producentami w kraju i zagranicą, mamy możliwość prezentowania szerokiej gamy produktów, które z wielkim powodzeniem prezentujemy na wielu targach krajowych i zagranicznych.
Dominika Wajnert
Członek Zarządu w firmie Wajnert Meble.
Karierę zawodową rozpoczęła w firmie rodzinnej, jako jedno z trojga dzieci założycieli firmy. Początkowy kierunek edukacji, magister filologii włoskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim, wynikał z pasji do kultury, kuchni i stylu „dolce far niente”. Skierowanie w stronę biznesu rodzinnego zmieniło również kierunek edukacji. Dziś jest także absolwentką Sprzedaży na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie oraz Marketingu na Akademii Leona Koźmińskiego. Ciągły rozwój i praca nad umiejętnościami jest dla niej ważna, dlatego nadal kształci się w zakresie przywództwa strategicznego m.in. w Ican Institute.
Firma rodzinna pozwoliła jej na stopniowy rozwój i zdobywanie potrzebnych umiejętności pełniąc różne funkcje w firmie od specjalisty w dziale marketingu, kierownika salonów sprzedaży, aż po Członka Zarządu odpowiedzialnego za finanse, HR, sprzedaż kontraktową i rozwój firmy.
Pełniona obecnie funkcja daje jej możliwość kontynuowania tradycji rodzinnych, rozwoju branży meblarskiej na arenie krajowej i międzynarodowej, jak też budowanie silnego biznesu rodzimego. Zaangażowana w pełni w życie codzienne firmy odpowiada na jej potrzeby i wyzwania, szukając nowych szans na jej dalszy rozwój.
- W pracy i biznesie największą przyjemność sprawia mi wspólne osiąganie zamierzonych celów. Mam ogromną satysfakcje kiedy udaje nam się zbudować silne zespoły radzące sobie w trudnościach dnia codziennego. Poczucie jedności i rozwój umiejętności naszych pracowników to dla mnie kluczowe kwestie, dzięki którym praca sprawia mi przyjemność. Prywatnie interesuję się samorozwojem i jogą. Zgłębiam metody pracy nad sobą i ciałem, dążąc do work life balance i poczucia radości z każdego dnia. Możliwie często podróżuję, poza kochanymi Włochami, uwielbiam również kraje Ameryki Południowej. Dalekie podróże dają mi lepszą perspektywę na to co robię, a poznanie innych kultur uczy i ubogaca mój światopogląd.
FIRMA WAJNERT MEBLE SP. Z O.O.
Firma od 1985 zajmuje się produkcją i sprzedażą mebli. Rozwija zarówno markę własną oferującą wysokiej jakości meble wypoczynkowe oraz meble hotelowe oraz produkuje meble dla renomowanych marek światowych. Posiada dwa profile produkcji meble tapicerowane i meble twarde. Zatrudnia ponad 600 pracowników. Wielokrotnie nagradzana za produkty i sposób prowadzenia biznesu. Zajmuje czołową pozycję wśród największych producentów mebli w Polsce.
Ewelina Pisarczyk
Prezeska Zarządu firmy produkującej chemię budowlaną MP Majster-Pol Sp. z o.o.
Absolwentka Wyższej Szkoły Dziennikarstwa im. Melchiora Wańkowicza w Warszawie – dziennikarstwo, specjalizacja prasowa oraz studiów podyplomowych Innowacyjne Zarządzanie Firmą Rodzinną na SWPS w Warszawie. Ukończyła kursy: SWPS w Warszawie Szkoła Trenerów – Trener Biznesu, oraz IBD Business School – (CBM) Certificate in Business Mentoring. Obecnie studiuje na Akademia im. Leona Koźmińskiego – Executive MBA – edycja 63. Mentorka z ponad 6-cio letnim doświadczeniem. Pracowała z przedsiębiorcami w kryzysie w ramach międzynarodowego projektu Early Waring Europe. Odbywała szkolenia w Polsce, w Brukseli i Barcelonie. Wciąż zaangażowana w projekt EWE w roli osoby współtworzącej ponadnarodową Mentor Academy. Specjalizuje się w obszarach sukcesji (zarówno z perspektywy sukcesora, jak i nestora, ma na swoim koncie kilka procesów reverse mentoringu), przywództwa kobiet oraz wzmacniania młodych przedsiębiorców.
Na co dzień pełni funkcję Prezeski Zarządu firmy produkującej chemię budowlaną, która w szczytowym momencie zatrudniała ponad 100 osób i generowała przychody powyżej 10 mln euro. W trakcie swojej kariery zarządzała wszystkimi działami, w tym produkcją i R&D. Odpowiadała za relację z kluczowymi klientami, zarówno z Polski jak i z zagranicy, osobiście tworzyła rynek na produkowane wyroby w Danii i Irlandii. Przez kilka lat była współwłaścicielką oraz sukcesorką w tej spółce, co dało jej wiele okazji do zrozumienia i zgłębiania istoty sukcesji MŚP, które to zagadnienie stało się jej pasją. Twórczyni bloga sukcesorka.pl traktującego o emocjonalnych aspektach sukcesji. Od niedawna członki Rady Programowej Fundacji Firm Rodzinnych, z którą jest związana od wielu lat. Ambasadorka inicjatyw skierowanych do firm rodzinnych m.in. Kongresów Firm Rodzinnych organizowanych przez Wyższą Szkołę Bankową, panelistka oraz uczestniczka wielu webinarów, warsztatów oraz spotkań traktujących o przedsiębiorczości, sukcesji, roli i pozycji kobiet w branży budowlanej.
- Moją największą pasją i motorem życiowym jest rozwój we wszystkich możliwych płaszczyznach życia. Jestem otwarta na zmiany, uwielbiam poznawać świat i nowych ludzi, z ciekawością podchodzę do wszystkiego, co mnie spotyka w życiu.
MP MAJSTER-POL SPÓŁKA Z O. O.
Firma od 1998 roku, producent chemii budowlanej.
Aleksander Pitura
Wytwórca lodów, szkoleniowiec, wynalazca. Wcześniej twórca start-upów w branży IT. Z gastronomią związany od 2017 roku jako właściciel Pijalni Czekolady Royal Berry. Stworzył nowe receptury na czekolady pitne oraz koncept ich serwowania przygotowywania na świeżo przy kliencie, za pomocą urządzeń napowietrzających czekoladę przed jej podaniem. W tym czasie powstał także prototyp urządzenia (opartego o automatykę i pompy perystaltyczne) służącego do precyzyjnego dozowania mleka, śmietany, alkoholu itp. z funkcją chłodzenia i opcją „clean in place”. Od 2018 roku wytwórca autorskich lodów sprzedawanych pod marką Royal Berry. Rok później rozpoczął projekt aplikacji do projektowania lodów opartej o sieci neuronowe, która początkowo oparta o założenia bolońskiej szkoły lodowej, była poszerzana o wiedzę z licznych badań naukowych i opracowań. W 2021 roku aplikacja została zaprezentowana podczas targów Expo Sweet w Warszawie i dostosowana do wymogów klientów m.in. w Kanadzie, USA, Indiach, Indonezji, Kolumbii. Obecnie aplikacja jest sprzedawana na całym świecie pod marką myGelato.eu oraz nteliGelato.com. Równolegle został zaprezentowany autorski wynalazek GelatoGrip.com (w Polsce chwytak.net) do wyjmowania kuwet lodowych typu pozzetti, który ułatwia codzienną pracę w lodziarni. W 2022 roku marka Royal Berry została sprzedana. Obecnie skupia się wyłącznie na rozwoju aplikacji, badaniach, szkoleniach lodowych i opracowywaniu receptur lodowych na zlecenia lodziarni.
- Przede wszystkim, w swojej pracy lubię wymianę doświadczeń z innymi producentami lodów. Stałe zdobywanie wiedzy, którą można przetworzyć tak, aby ułatwić życie klientowi końcowemu, który otrzyma ją w znacznie bardziej przystępnej formie. Lubię usprawniać codzienne czynności, procesy technologiczne i tworzyć „life hacki". Wolny czas przeznaczam na samodzielne wyprawy turystyczne. Moje główne zainteresowania to poznawanie kultur i freediving.
DGL Aleksander Pitura
Firma od 2001 roku, zajmuje się projektowaniem lodów autorskich, realizuje szkolenia lodowe oraz rozwija aplikację receptury.net
[1] Raport Grupy Ekspertów … op. cit. s.10





Napisz komentarz
Komentarze