Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

51. Rajd Świdnicki: piąty triumf Grzyba

Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo) wygrali zakończony 51. Rajd Świdnicki – inauguracyjną rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP). Na drugiej pozycji, ze stratą 14,8 s do zwycięzców, finiszowali Sylwester Płachytka i Jakub Gerber (Skoda Fabia Rally2 evo). Najniższy stopień podium zajęli Martins Sesks i Renars Francis (Skoda Fabia R4). Łotyszy od zwycięzców dzieliło 45,1 sekundy.
51. Rajd Świdnicki: piąty triumf Grzyba

51. edycję Rajdu Świdnickiego rozegrano w dniach 22-23 kwietnia. Zawody były pierwszą z siedmiu rund zaplanowanych w tym sezonie krajowego czempionatu i jednym z pięciu rajdów rozgrywanych na asfaltowych odcinkach specjalnych. Trasa liczyła 393,8 km, z czego 132,6 km to dystans 13 odcinków specjalnych. Rajd był również zaliczany do kalendarza mistrzostw historycznych. Łącznie do rywalizacji przystąpiło 79 załóg, w tym 20 w ramach historycznego czempionatu. Metę osiągnęło 45 załóg z RSMP i 16 duetów z Motul HRSMP.

Grzyb wyrównuje rekord wielkich mistrzów

Podczas obu etapów rajdu zawodnicy rywalizowali na suchym asfalcie, przy stabilnej pogodzie. Jedynie w końcówce zawodów pojawiły się niewielkie, przelotne opady deszczu.

W tych warunkach najlepsi okazali się Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo). Dwukrotny mistrz Polski wygrał 6 z 13 rozegranych odcinków specjalnych i na mecie zameldował się z przewagą 14,8 sekundy nad kolejną załogą. Dla Grzyba to piąty w karierze triumf w tym rajdzie, czym wyrównał rekordy Mariana Bublewicza i Janusza Kuliga, którzy również pięciokrotnie zwyciężali w Świdnicy. Łącznie pochodzący z Rzeszowa kierowca ma na swoim koncie 15 wygranych rund krajowego czempionatu.

– Oczywiście jestem bardzo zadowolony z wyniku. Wbrew pozorom był to trudny rajd. Szybki jak zawsze, z wieloma szykanami, które trzeba było precyzyjnie przejechać. Na koniec pogoda trochę namieszała. Spodziewaliśmy się deszczu więc na ostatnią pętlę ruszyliśmy na oponach na mokrą nawierzchnię. Tymczasem trasa była w zdecydowanej większości sucha. Nie było to idealny wybór, ale mieliśmy już pewną przewagę i finałowy oes mogliśmy pojechać nieco spokojniej – komentował Grzegorz Grzyb

Płachytka z kompletem na Power Stage

Drugie miejsce wywalczyli Sylwester Płachytka i Jakub Gerber (Skoda Fabia Rally2 evo). Kierowca z Polanicy-Zdroju wygrał trzy odcinki specjalne i po raz trzeci w karierze stanął na podium Rajdu Świdnickiego.

- Dziękuję Kubie Gerberowi, całemu zespołowi, ekipie EvoTech, a także rodzinie, przyjaciołom i kibicom. To był fantastyczny rajd zakończony zwycięstwem na Power Stage. Grzegorz to bardzo szybki kierowca, nie bez powodu wygrywa w Świdnicy po raz piąty, ale ja też z roku na rok podkręcam moje tempo. Jestem zadowolony, bo przejechaliśmy wszystkie odcinki czysto, bez przygód, a jednocześnie szybko, co potwierdzają czasy, jakie uzyskiwaliśmy – mówił Sylwester Płachytka.

Na trzecim miejscu metę osiągnęli Martins Sesks i Renars Francis. Łotysze stracili do Grzyba i Biniędy 45,1 sekundy, ale startowali Skodą Fabią R4, a więc samochodem mniej zaawansowanym i wolniejszym niż konstrukcje Rally2, którymi dysponowali m.in. Grzyb i Płachytka. Czołową piątkę uzupełniły załogi Łukasz Byśkiniewicz/Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +53,7 s) oraz Jarosław i Marcin Szejowie (Hyundai i20 R5, +1:18,2 s).

Na Power Stage – ostatnim, dodatkowo punktowanym odcinku rajdu – pięć punktów za najlepszy czas zdobyli Płachytka i Gerber. Na kolejnych miejscach uplasowali się Sesks/Francis (4 pkt), Szeja/Szeja (3 pkt), Grzyb/Binięda (2 pkt) oraz Byśkiniewicz/Siatkowski (1 pkt).

Na żyletki w ośce, perfekcyjny rajd Parysa

W klasyfikacji samochodów napędzanych na jedną oś (2WD) najlepsi okazali się Gracjan Predko i Michał Jurgała (Peugeot 208 Rally4). Na OS 9 z rywalizacji odpadli dotychczasowi liderzy klasy – Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski (Porsche 911 GT3). Drugie miejsce zajęli Grzegorz Bonder i Kamil Heller (Renault Clio Rally4), którzy ustąpili triumfatorom zaledwie o 1,5 sekundy. Punkty za trzecią lokatę zgarnęli Hubert Kowalczyk i Jarosław Hryniuk (Peugeot 208 Rally4), których po 132 km ścigania od pierwszego miejsca dzieliło 2,6 sekundy.

 

- Lubię, jak rywalizacji towarzyszy taka adrenalina, jak dziś. Musieliśmy trochę zaryzykować, ale o to też chodzi w tym sporcie. Dobrze, że mieliśmy przewagę, bo na finałowej próbie trochę za mocno odpuściłem i ostatecznie wygraliśmy różnicą zaledwie 1,5 sekundy – tłumaczył Gracjan Predko.

 

Pewne zwycięstwo w klasie 3 odnieśli Piotr Parys i Damian Syty (Ford Fiesta Rally3), którzy wypracowali 1:14,8 s przewagi nad załogą Jakub Matulka/Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3). Na ostatniej pętli rajdu na trzecią pozycję awansowali Piotr Krotoszyński i Mateusz Martynek (Ford Fiesta Rally3, +4:12,6 s).

- Jesteśmy bardzo zadowoleni. Wykonaliśmy dobrą robotę, także na zapoznaniu, bo świetnie sprawdził się nasz opis. W trakcie rajdu robiliśmy w nim tylko minimalne poprawki. Rewelacyjnie zaczął się ten sezon. Trudno wyobrazić sobie lepszy początek niż zwycięstwo z kompletem wygranych oesów – oceniał Piotr Parys.

 

W punktacji RSMP po 51. Rajdzie Świdnickim z 32 punktami prowadzą Grzyb i Binięda. Kolejne miejsca zajmują Płachytka/Gerber (29 pkt), Sesks/Francis (25 pkt), Byśkiniewicz/Siatkowski (20 pkt) oraz Szeja/Szeja (20 pkt).

 

Kolejną rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski będzie ORLEN 79. Rajd Polski (szuter, 19-21 maja).

 

51. Rajd Świdnicki – klasyfikacja końcowa:

 

1. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo) 1:09:34.5 s

2. Płachtyka/Gerber (Skoda Fabia Rally2 Evo) +14.8 s

3. Sesks/Francis (Skoda Fabia R4) +45.1 s

4. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +53.7 s

5. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +1:18.2 s

6. Parys/Syty (Ford Fiesta Rally3) +2:02.2 s

7. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta) +2:20.0 s

8. Terlecki/Marczewski (Skoda Fabia R5) +2:55.7 s

9. Kwiatkowski/Kozdroń (Skoda Fabia) +2:56.9 s

10. Matulka/Dymurski (Ford Fiesta Rally3) +3:17.0 s

 

51. Rajd Świdnicki – klasyfikacja końcowa 2WD:

 

1. Predko/Jurgała (Peugeot 208 Rally4) 1:14:52.0 s

2. Bonder/Heller (Renault Clio Rally4) +1.5 s

3. Kowalczyk/Hryniuk (Peugeot 208 Rally4) +2.6 s

4. Nowak/Sadowski (Opel Corsa Rally4) +26.3 s

5. Pindel/Pietruszka (Peugeot 208 Rally4) +59.9 s

 

Klasyfikacja Power Stage – OS 13: Dziećmorowice – Świdnica (12,5 km):

 

1. Płachytka/Gerber 6:31.7 s (5 pkt)

2. Sesks/Francis +3.3 s (4 pkt)

3. Szeja/Szeja +6.0 s (3 pkt)

4. Grzyb/Binięda +6.6 s (2 pkt)

5. Byśkiniewicz/Siatkowski +8,0 s (1 pkt)

 

51. Rajd Świdnicki – zwycięzcy odcinków specjalnych:

 

  • Grzyb/Binięda – 6x
  • Płachytka/Gerber – 3x
  • Szeja/Szeja – 3x
  • Byśkiniewicz/Siatkowski – 1x

 

RSMP 2023 – punktacja po 51. Rajdzie Świdnickim (runda 1/7):

 

1. Grzyb/Binięda 32 pkt

2. Płachytka/Gerber 29 pkt

3. Sesks/Francis 25 pkt

4. Byśkiniewicz/Siatkowski 20 pkt

5. Szeja/Szeja 20 pkt

6. Parys/Syty 15 pkt

7. Kołtun/Pleskot 13 pkt

8. Terlecki/Marczewski 11 pkt

9. Kwiatkowski/Kozdroń 9 pkt

10. Matulka/Dymurski 7 pkt

11. Tochowicz/Białowąs 5 pkt

12. Predko/Jurgała 4 pkt

13. Bonder/Heller 3 pkt

14. Kowalczyk/Hryniuk 2 pkt

15. Nowak/Sadowski 1 pkt

 

RSMP 2023 – punktacja klasy 2WD po 51. Rajdzie Świdnickim (runda 1/7):

 

1. Predko/Jurgała 32 pkt

2. Bonder/Heller 29 pkt

3. Kowalczyk/Hryniuk 24 pkt

4. Nowak/Sadowski 23 pkt

5. Pindel/Pietruszka 17 pkt

6. Świder/Borycki 15 pkt

 

RSMP – informacje o cyklu

 

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Ich uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.

 

Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2023 zaplanowano siedem rajdów. Pięć rund to rajdy asfaltowe, a dwa to zawody rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych.

 

Kalendarz RSMP 2023:

 

1. runda: 51. Rajd Świdnicki

Data: 21-23 kwietnia

Baza: Świdnica

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Sudecki

 

2. runda: ORLEN 79. Rajd Polski (runda FIA ERC)

Data: 19-21 maja

Baza: Mikołajki

Nawierzchnia: szuter

Organizator: ZG PZM

 

3. runda: 42. Rajd Podlaski

Data: 1-3 czerwca

Baza: Białystok

Nawierzchnia: szuter

Organizator: Automobilklub Podlaski

 

4. runda: Valvoline Rajd Małopolski

Data: 6-8 lipca

Baza: Maków Podhalański

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Śląski

 

5. runda: 32. Rajd Rzeszowski (runda FIA ERT)

Data: 10-12 sierpnia

Baza: Rzeszów

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Rzeszowski

 

6. runda: Rajd Śląska (runda FIA ERT)

Data: 8-10 września

Baza: Chorzów

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Fundacja Automobilistów

 

7. runda: 68. Rajd Wisły

Data: 29 września – 1 października

Baza: Wisła

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Śląski

 

Rundy RSMP mają około 110 do 150 km odcinków specjalnych. Wyjątkiem jest Rajd Polski, będący jedocześnie rundą mistrzostw Europy. Łączna długość prób sportowych w tych zawodach to blisko 200 km.

 

Ten dystans najczęściej podzielony jest na 8-14 oesów. Pierwsza piętnastka załóg każdej rundy zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym trzy najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzami Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.

 



Podziel się
Oceń

Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama