W środę 16 marca rozpocznie się w Bielawie podobnie jak w innych gminach w Polsce proces przyznawania numeru pesel dla uchodźców z Ukrainy. Apelujemy jednak, aby zainteresowani nadaniem PESEL-u, nie udawali się już pierwszego dnia do Referatu Spraw Obywatelskich, odpowiedzialnego za tę procedurę.
Szacuje się, że rejestracja jednej osoby zajmie urzędnikowi od 30 do 50 minut. W przypadku braku paszportu dwujęzycznego, urzędnik musi bowiem przetłumaczyć inny dokument typu akt urodzenia, następnie pobrać odciski palców, wypełnić formularz, wymagający także zeskanowania zdjęcia i podpisu oraz dokonać rejestracji wszystkich formalności w systemie. Ponadto proces wydawania numeru PESEL może być połączony z uruchomieniem Profilu Zaufanego, czyli narzędzia, które umożliwi korzystanie zdalne z usług, które oferuje administracja rządowa i samorządowa, a także uruchomienie mobilnego dokumentu, którym można będzie się posługiwać w relacjach z urzędami, placówkami ochrony zdrowia i cywilno-prawnych.
Aby usprawnić obsługę uchodźców, po kilku dniach „pracy wdrożeniowej”, urząd nie wyklucza wprowadzenia systemu rezerwacji wizyt, dedykowanego dla uchodźców z Ukrainy. (około 20-30 osób dziennie). Po umówieniu nie będzie konieczne długie oczekiwanie w kolejce przed budynkiem urzędu. Mamy nadzieję, że nadmiar „chętnych po pesel” nie zakłóci także codziennego funkcjonowania Referatu Spraw Obywatelskich i innych procesów w administracji samorządowej.
* Referat Spraw Obywatelskich w Bielawie – budynek przy ulicy Piastowskiej 1, pokój 6, tel: 74 832 87 25.





Napisz komentarz
Komentarze