Dzierżawa czy zakup na własność? To zależy
Scenariusz A: Zakup sprzętu do biura na własność i amortyzacja w czasie
Dotyczy: oszczędności, kredytu gotówkowego w banku, pożyczki pozabankowej, leasingu finansowego
Sprzęt do biura możesz kupić za gotówkę – niezależnie od tego, czy kupujesz go z oszczędności, czy kredytu lub pożyczki pożyczki chwilówki lub pożyczki pod zastaw. Jeśli meble lub jakikolwiek sprzęt elektroniczny ma wartość wyższą niż 3500 złotych, twoim podstawowym kosztem będą okresowe odpisy amortyzacyjne; poniżej tej wartości sprzęt rozlicza się jednorazowo.
Decydując się na scenariusz A, sprzęt jest włączany do majątku twojej firmy.
Scenariusz B: A może dzierżawa, leasing sprzętu?
Dotyczy: leasingu operacyjnego
Wyposażenie biura możesz sfinansować także z leasingu operacyjnego – formalnie leasing jest czymś innym niż wszystkie inne produkty dostępne na rynku; ustawodawca interpretuje go jako dzierżawę, wobec czego przedsiębiorca ma prawo do odliczenia 100% podatków, czyli właściwie 18% lub 19% podatku dochodowego (odpowiednio podatek progresywny oraz podatek liniowy) + 23% podatku VAT.
Niestety, w przeciwieństwie do scenariusza A, przedsiębiorca staje się właścicielem sprzętu dopiero w chwili wygaśnięcia umowy i [1] przepisania przedmiotu umowy na firmę.
Jaka forma finansowania dla początkującego przedsiębiorcy?
Jeśli nie dysponujesz własnymi oszczędnościami, masz do wyboru 3 produkty finansowe:
- Kredyt gotówkowy. Tylko dla nielicznych przedsiębiorców
Trudno dostępny, obarczony formalnościami i mało elastyczny. Co więcej, banki nie negocjują warunków z klientami, którzy wnioskują o niewielkie kwoty i niechętnie finansują przedsiębiorców. A nawet jeśli pracownik banku zaakceptuje twój wniosek kredytowy, to licz się ze żmudnym procesem weryfikacji kondycji finansowej twojej DG. Roczne zeznanie do US, wyciąg z konta i umowy z kontrahentami to norma.
- Godna alternatywa dla kredytu gotówkowego z banku. Firmy pozabankowe stosują znacznie mniej restrykcyjną politykę wobec przedsiębiorców, a co za tym idzie - dysponują dedykowanymi ofertami pożyczek na preferencyjnych warunkach, np. www.viasms.pl.
- Leasing tak, ale nie na wszystko
Leasing wydaje nam się całkiem dobrą propozycją, ale tylko dla firm o mocnej pozycji rynkowej i tych, które mają jasno sprecyzowane potrzeby. Z leasingu nie sfinansujesz wydatków na sprzęt używany o niskiej wartości.
[1] Uwaga: sprzęt nie musi być w ogóle włączany do majątku firmy, ponieważ przedsiębiorca może zawrzeć w umowie, że nie decyduje się na wykup sprzętu po wygaśnięciu umowy, a może zlecić wymianę urządzeń na nowe i tym samym przedłużyć umowę na kolejny okres rozliczeniowy.
Artykuł partnera