Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu

Ranking firm kurierskich – oto lista firm zajmujących się największym zaufaniem wśród klientów

Szybki rozwój branży e-commerce wywołał prawdziwą rewolucję w branży KEP, czyli przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych. Sprawdzamy, która firma kurierska cieszy się najlepszą opinią wśród klientów sklepów internetowych?
  • 10.07.2019 15:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Ranking firm kurierskich – oto lista firm zajmujących się największym zaufaniem wśród klientów

Poznaj najlepszych kurierów w rankingach

Przyzwyczajeniom zakupowym Polaków w internecie postanowiła przyjrzeć się bliżej międzynarodowa firma badawczo-technologiczna Gemius. Na zlecenie e-Commerce Polska przygotowała ona raport „E-commerce w Polsce 2018”. Wynika z niego, że respondenci najbardziej cenią sobie dwie firmy kurierskie – DPD i DHL. To właśnie one najczęściej dowoziły ankietowanym kupione przez nich w sieci zakupy.

W porównaniu z wnioskami wynikającymi z raportu „E-commerce w Polsce 2017” różnica polega głównie na wzroście zainteresowania usługami proponowanymi przez DPD. Upływ roku nie zmienił zatem wyraźnego podziału – rynek usług kurierskich jest opanowany przez dwie firmy, czyli DHL i wspomnianą DPD.

Odnotować warto, że w zestawieniu z 2017 r. o 3 punkty procentowe wzrosło zainteresowanie ofertą InPost. Można to wiązać z dynamicznym rozwojem firmy, która z jednej strony zacieśnia współpracę ze sprzedawcami Allegro, a z drugiej inwestuje w kolejne Paczkomaty.

Firmy kurierskie w serwisach oceniających

sieci bez kłopotu można znaleźć portale, których głównym celem jest gromadzenie opinii użytkowników o sklepach, usługodawcach i produktach. Do najpopularniejszych należą Opineo.pl i Ceneo.pl. Jakie oceny uzyskały poszczególne firmy w tych serwisach? Czy wyniki pokrywają się z wnioskami wynikającymi z badań przeprowadzonych przez firmy badawcze?

Ceneo.pl to serwis z branży e-commerce, który powstał na początku 2005 r. W tym serwisie bezkonkurencyjna okazała się firma kurierska DPD, na temat której użytkownicy zamieścili ponad 1,5 mln opinii (poleca ją 97 proc. użytkowników). Drugim najczęściej ocenianym kurierem jest InPost (zgromadził prawie 1 mln głosów), a na trzeciej pozycji plasuje się DHL (ponad 500 tys. opinii).

W serwisie Opineo.pl najwięcej opinii otrzymała firma DPD – ponad 200 tys., z czego 92 proc. to komentarze pozytywne. Dużo mniej opinii użytkownicy wystawili firmie DHL – 127 tys. Trzecią najczęściej ocenianą firmą jest UPS z ponad 94 tys. ocen wystawionych przez użytkowników. Szczegółowe porównanie znajduje się na poniższym wykresie.

komentarzy zebranych w serwisach Ceneo.pl i Opineo.pl wynika, że największą popularnością wśród internautów cieszą się dwie firmy DHL i DPD. Wyniki są zatem pokrewne z raportami przygotowanymi przez firmy badawcze.

Struktura polskiej branży KEP

Z raportu „Raport o stanie rynku pocztowego w 2018” stworzonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej wynika, że na koniec 2018 r. w Polsce było zarejestrowanych 291 operatorów pocztowych[1]. Usługi przewozowe świadczą różne podmioty, w tym:

  • integratorzy KEP – to międzynarodowe firmy świadczące usługi kurierskie (np. DHL), które często inicjują zmiany w branży, ostatnio choćby inwestując w nowoczesną technologię i testując dostarczanie przesyłek przy użyciu dronów,

  • lokalni operatorzy KEP – przykładem takiego operatora jest InPost, który w zeszłych latach szczególnie intensywnie rozbudowuje usługę Paczkomatów (w 2017 r. w Polsce było 2750 takich urządzeń, a w 2019 r. jest ich już 4800),

  • operatorzy pocztowi – w Polsce jest to Poczta Polska, która realizuje przesyłki kurierskie w ramach usługi Pocztex, a jednocześnie rozwija współpracę z siecią sklepów Żabka i stacjami paliw Orlen, oferując w ten sposób dodatkowe punkty odbioru przesyłek,

  • pośrednicy – przykładem może być europaczka.pl, która współpracuje w zakresie dostarczania przesyłek zagranicznych m.in. z DHL, UPS i FedEx.

Rozbudowana struktura polskiej branży KEP gwarantuje z jednej strony spory wybór nadawcom paczek, a z drugiej szybkie dostarczenie przesyłek adresatom. Równocześnie na rynku widocznyjest trend dywersyfikacji punktów dostaw. Wszystko po to, aby adresaci mogli odebrać paczkę w najdogodniejszy dla siebie sposób.

Jak przedstawia się branża KEP w Polsce?

Polski rynek KEP ma 30 lat, ale dopiero w poprzednich latach dynamika jego rozwoju znacząco przyspieszyła. Głównym powodem jest coraz większa ilość transakcji przeprowadzanych w sklepach internetowych. To właśnie dynamiczna ekspansja e-handlu ma największy wkład w transformacji branży KEP. O tym, że firmy funkcjonujące w branży KEP mają coraz więcej pracy, a ich zyski rosną, najlepiej świadczy rosnąca wartość tego rynku. W 2013 r. wartość rynku KEP wynosiła 3 748 mln zł, a w 2017 r. już 5 741 mln zł[2].

Jak wygląda polska branża KEP na tle europejskiej i światowej?

W 2015 r. globalny rynek KEP był wart ok. 253 mld USD, zaś europejski ok. 74 mld EUR. W efekcie polski rynek KEP stanowi 1,6 proc. rynku europejskiego. Chociaż wydaje się to niewiele, to w ostatnich latach branża dynamicznie się rozwija, a eksperci przewidują, że w najbliższej przyszłości tendencja ta się utrzyma[3].

Źródła:

[1] Uke.gov.pl, Raport o stanie rynku pocztowego w 2018 roku, https://uke.gov.pl/download/gfx/uke/pl/defaultaktualnosci/36/215/1/raport_o_stanie_rynku_pocztowego_w_2018_roku_www.pdf (dostęp 14.06.2019).
[2] Logistyka.net, Logistyka w Polsce. Raport 2017, https://www.logistyka.net.pl/raport-logistyka-w-polsce (dostęp 14.06.2019).
[3] Gs1pl.org, Analiza rynku KEP w Polsce, https://www.gs1pl.org/kontakt/publikacje-i-wytyczne/

--- Materiał Partnera ---