Dopiero od tego momentu, czyli początku 1999 roku składki na ubezpieczenie społeczne zaczęły wpływać na indywidualne konta emerytalne, wcześniej pracodawcy bardzo często odprowadzali składki bez imiennego wykazu pracowników.
- Dlatego nie wiadomo było ile pieniędzy faktycznie zostało wpłaconych z racji ubezpieczenia w ZUS., Jeśli nie zadbamy o kapitał początkowy to wysokość emerytury może nas mocno rozczarować – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. - Ustalenie kapitału początkowego zanim osiągniemy wiek emerytalny i zdecydujemy się złożyć wniosek o emeryturę skraca czas naliczenia wysokości comiesięcznych wypłat – dodaje rzeczniczka.
Zasada jest prosta, jeżeli ktoś urodził się po 1948 r., ZUS obliczy kapitał początkowy na podstawie stażu pracy i dochodów w tamtym okresie. Jest to bardzo ważne, dlatego, że wysokość kapitału początkowego ma bezpośredni wpływ na wysokość Twojej emerytury.
- Bez wniosku o naliczenie kapitału początkowego i dostarczenia nam kompletu dokumentów emerytura zostanie wyliczona tylko z tych składek, które są zapisane na indywidualnym koncie emerytalnym, czyli od 1991 roku – przestrzega Kowalska-Matis. – Taka „luka” w składkach sprawia, że niektóre z emerytalnych kwot są zbyt niskie, aby senior myślał o godnym życiu – dodaje.
Podstawą obliczenia wysokości emerytury jest m.in. kwota zwaloryzowanych składek emerytalnych i kwota zwaloryzowanego kapitału początkowego. Bez kapitału początkowego do wyliczenia wysokości wypłat z ZUS zabraknie jednego, ważnego składnika. Aby wyliczyć kapitał początkowy, ZUS musi otrzymać dokumenty o wysokości zarobków i latach pracy u poszczególnych pracodawców sprzed 1999 r. Na tej podstawie zdecyduje, ile pieniędzy dopisze do konta emerytalnego. Wniosek można złożyć w każdej chwili i lepiej nie odkładać tego na ostatni moment.
- Kapitał początkowy to pieniądze każdej osoby, która pracowała legalnie i od umowy od prace były odprowadzane składki do ZUS. Szkoda byłoby o nich zapomnieć i dostawać „niepełną” emeryturę, której niska kwota wprawi w zaskoczenie – mówi Iwona Kowalska-Matis.
W przypadku, kiedy zakład pracy już nie istnieje i ktoś ma trudności ze znalezieniem dokumentów niezbędnych do ustalenia kapitału początkowego wtedy można zwrócić się do właściwego archiwum, które przechowuje dokumentację kadrowo-płacową.
Rzeczniczka przypomina także, że każdy przyszły emeryt powinien pamiętać o tym, że punktualnie dostają emeryturę ci seniorzy, którym ZUS przelewa ja na bankowe konto. Tylko przelew bankowy jest gwarancją nieopóźnionych wypłat, komfortu i bezpieczeństwa przechowywania pieniędzy. Dlatego wypełniając wniosek o emeryturę należy wpisać w nim numer rachunku bankowego, na który będą wpływały pieniądze z ZUS.
Informacje o tym gdzie szukać brakującej dokumentacji w przypadku likwidacji zakładu pracy:
Komentarze