Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
Reklama

Jak zatrzymać negatywne trendy demograficzne w Bielawie?

Jak wynika ze statystyk prowadzonych przez bielawski Urząd Miejski, w ostatnich 5 latach, pogłębił się regres demograficzny w mieście. W tym czasie liczba mieszkańców Bielawy zmniejszyła się o prawie 1.000.
Jak zatrzymać negatywne trendy demograficzne w Bielawie?

Było to szczególnie zauważalne w roku 2020, kiedy to liczba zgonów wzrosła w stosunku do roku poprzedniego o blisko 20 %, a liczba urodzin spadła niemal o 30 %. Do tych negatywnych zjawisk dołożyło się także ujemne saldo migracji.

Procesy te są niestety konsekwencją upadku w Bielawie przemysłu włókienniczego, który przez ponad 200 lat był siłą napędową rozwoju miasta, w tym także demograficznego. Podobna sytuacja występuje w wielu miastach Dolnego Śląska.

Od początku tej kadencji bielawski samorząd podjął działania, aby zatrzymać te negatywne trendy. Na przestrzeni ostatnich 2 lat ruszył, na niespotykaną dotychczas skalę, proces budownictwa mieszkaniowego. Już w roku 2021 oddanych zostanie do użytkowania ponad 250 mieszkań w budynkach wielorodzinnych, a kolejne ponad 100 lokali mieszkalnych powstanie w zabudowie szeregowej i wolnostojącej.

Równolegle gmina realizuje i wspiera inwestycje, które mają przyczynić się do wzbogacenia infrastruktury społecznej, gospodarczej i transportowej.

Istotnym bodźcem dla rozwoju Bielawy powinna stać się, planowana do budowy jeszcze w tej dekadzie, droga ekspresowa S8, relacji Wrocław - Kłodzko. Dzięki niej znacząco skróci się czas dojazdu do stolicy naszego regionu, a przede wszystkim poprawi się bezpieczeństwo podróżnych. Tym samym pojawi się duża szansa, aby w naszym mieście na większą skalę zaczęły osiedlać się osoby, na co dzień pracujące we Wrocławiu.

Nie bez znaczenia jest również fakt, iż w ostatnich dniach ogłoszona została informacja, z której wynika, że z Unii Europejskiej na tereny byłego województwa wałbrzyskiego, w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, trafi gigantyczna kwota 556.000.000 euro, do wykorzystania w latach 2021-2027. Dzięki tym środkom, gminy naszego subregionu będą mogły otrzymać wielomilionowe dotacje na inwestycje pro-rozwojowe.

Dlatego też mam nadzieję, ze kolejny raport demograficzny, który zamierzam przedstawić Państwu już za 12 miesięcy, będzie choć trochę bardziej optymistyczny.

 



Podziel się
Oceń

Komentarze
Jatu 27.01.2021 11:23
Zaadaptować Bielbaw na hotel i restauracja z prawdziwego zdarzenia
Bielawiak 26.01.2021 20:21
Trzeba porzucić pomysł na Bielawę jako miasto ekologiczne . Nam jest potrzebny przemysł i to najlepiej ciężki taki w którym dobrze się zarabia nie jesteśmy Kołobrzegiem .Ściągnięcie pracy za godziwe pieniądze do Bielawy to nasz jedyny ratunek .Mówienie że zwiększenie liczby mieszkań coś zmieni to błąd .Jeżeli w mieście jest stała dobrze płatna praca postawienie własnej chałupy w sezon to dziś żaden problem to nie komuna .Co do drogi na Wrocław jeszcze długo przyjdzie na nią czekać, jeżeli w ogóle powstanie .Prawda jest taka że w naszym kraju potrzebne są zmiany fundamentalne które oddziaływały by na Bielawę a tych nie widać .
rydz smigly 25.01.2021 11:55
Kolejne dino trzeba wybudować i wtedy będzie niebo w gębie. Ja księ patrzy na ilośc zamnietych sklepów , sklepików w bielawie to jest to przerazajace. Tylko marketa pozwala się rozwijac dalej
Wrr 25.01.2021 10:09
Trzeba być zupełnie niezorientowanym aby sądzić tak jak się napisało. Jak już się pracuje we Wrocławiu to także się tu zamieszkuje. A nie traci czas na dojazdy. "Tym samym pojawi się duża szansa, aby w naszym mieście na większą skalę zaczęły osiedlać się osoby, na co dzień pracujące we Wrocławiu."
Do przemyślenia 25.01.2021 09:38
To są rzeczy wiadome co najmniej od 20 lat. Istotne są dwie kwestie: atrakcyjna praca na miejscu i dogodny dojazd do Wrocławia. W kwestii pierwszej nie zrobiono absolutnie nic. Nie doprowadzono do ulokowania w Bielawie ani jednego zakładu, który oferowałby godziwe warunki zatrudnienia. To z czym mamy do czynienia w naszym mieście to jest oczekiwanie pełnej dyspozycyjności do ciężkiej pracy za najniższe wynagrodzenie. Patrząc na to co się dzieje w innych miastach Dolnego Śląska o podobnej wielkości i podobnej odległości od Wrocławia widzimy przepaść. Obawiam się, że nie do zasypania. W kwestii drugiej coś się dzieje, ale bez widocznego zaangażowania Bielawy. W ślimaczym tempie ciągną się procedury związane z budową S8, o szybkiej kolei można sobie pomarzyć. Jeżeli koleją nie osiągnie się wyniku 30 minut do Wrocławia, to szkoda się w to wpisywać. Podsumowując - jesteśmy w czarnej d.... Oczekiwać należałoby min.jednego zakładu o pozycji krajowej i choćby minimalnego zaangażowania w przyspieszenie budowy S8 i rozpoczęcia prac nad skomunikowaniem naszej aglomeracji z siecią S3-S5-S8. Skomunikowania w klasie 2+2
Ino 25.01.2021 18:25
Chyba władza nie ma się czym po chwalić bo pokazuje punkty które nie są od nie zależne.?zgadzam się z tobą , wystarczy popatrzeć na Dzierzoniow, Świdnicę, maleńki Żarow czy Strzelin . Powstało wiele firm o zasięgu globalnym a nie lokalne firmy nie zwiększające zatrudnienia.
Reklama
Reklama