Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

NOWE WYSTAWY W MUZEUM PAPIERNICTWA

W Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju można podziwiać dwie nowe wystawy. Zmieniono godziny otwarcia, jak i sposobu zwiedzania.
NOWE WYSTAWY W MUZEUM PAPIERNICTWA

 

Od arkusza do wstęgi

Wystawa ma na celu pokazanie historii maszyny papierniczej w 220. rocznicę jej opatentowania, a przy tym historię zakładów w Cieplicach pod Jelenią Górą, które produkują maszyny papiernicze już od 165 lat.Maszynowa produkcja papieru to wynalazek, który pozwolił na upowszechnienie tego materiału, co miało niebagatelny wpływ na rozwój kultury i cywilizacji. Dziś trudno wyobrazić sobie świat bez papieru – używając papierowych produktów każdego dnia, nie zdajemy sobie z tego sprawy.Na wystawie można poznać trudne początki maszynowej produkcji papieru, porównać osiągi oraz rozmiary dzisiejszych maszyn z ich poprzednikami. Prezentujemy model pierwszej maszyny papierniczej, wynalezionej w 1798 r. przez Francuza Louis-Nicolas Roberta. W ogóle nie przypominała ona dzisiejszych urządzeń. Napędzana była korbą i wytwarzała wstęgę papieru o szerokości 64 cm. W ciągu minuty powstawało ok. 2,5 m takiej wstęgi, a podczas całego dnia pracy nawet ok. 100 kg gotowego papieru. Dziś najnowocześniejsze maszyny papiernicze wytwarzają wstęgę papieru o szerokości nawet 12 m, z prędkością dochodzącą do 2.100 m/min. Wydajność urządzeń wytwarzających papiery pakowe sięga 1,6 tys. ton dziennie – podobne ilości w młynie papierniczym należałoby produkować 5-8 tys. lat.

Lalka jako medium

W XVIII-wiecznym budynku dawnej suszarni papieru, w miejscu gdzie dziś znajduje się galeria sztuki Muzeum Papiernictwa, zamieszkały lalki-rzeźby. Wyjątkowe to istoty, bo z papieru. Siedzą, przeglądają się w lustrze, zaczepiają. Szukają spotkania. Spotkania z człowiekiem.Ich kreatorką jest Mirosława Truchta-Nowicka, artystka sztuki papieru. Urodziła się w 1966 r. Jest absolwentką Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie (obecnie Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza), w której studiowała projektowanie plastyczne. W latach 90. pracowała w Teatrze Lalki i Aktora „Pinokio” w Łodzi, gdzie odkryła lalkę jako medium. To dla artystki ważny okres. Moment poszukiwań, aby uwolnić lalkę od społecznie i kulturowo narzuconych jej ról.Swój przekaz wzmocniła doborem specyficznego tworzywa. Wybrała papier. Wskazany materiał oraz technika, w której pracuje od ponad 12 lat, wymagają od niej dużej cierpliwości i zaangażowania. Eksperymentuje.Tworzy prace, często wielkości przeciętnego człowieka. Doskonała znajomość surowca pozwala jej bezbłędne określić środek ciężkości obiektu. „Rzeźbiąc” poszczególne lalki łączy ze sobą papier pakowy, czerpany i bibułę. Kolejno nakłada na siebie wilgotne warstwy, nadając istotom kształt, budząc je do życia. Proces ten rozciąga w czasie. Zmusza ją do tego etap schnięcia i zastygania poszczególnych elementów rzeźby. Rzadko stosuje kolory. Tworzy zazwyczaj w bieli i beżu.

Swoim pracom M. Truchta-Nowicka nadaje ludzkie kształty. Dokumentuje tym samym życie człowieka, poszczególne jego etapy. Pisze o tym: „papierowe, antropomorficzne kształty stały się dla mnie idealnym sposobem opisywania świata ludzi: Lalka – „homunkulus” – symbol duchowości ukrytej głęboko w człowieku, i Papier – od wynalezienia dokumentujący życie człowieka, choć jest symbolem nietrwałości, tymczasowości, potęguje tajemnicę antropomorficznych kształtów, ożywia i kieruje w przestrzeń bardzo ulotną. Odpowiada mi to, że oba media zawierają w sobie wiele sprzeczności i ogromny potencjał. Sam proces twórczy przybiera formę pewnego rodzaju filozofii powodując silny związek między twórcą i tworzonym bytem w sferze idei i fizycznej kreacji”.Na użytek powstających lalek tworzy własne neologizmy (Gałażka, Dreptaniec). Inspiruje się literaturą, sztuką ludową, mitologią (Tylko spokój może nas uratować – MICHAŚ, Kropelnica, Tamayori).Papierowe istnienia M. Truchty-Nowickiej obserwują, pytają, często pozostawiając bez odpowiedzi (Szukająca, Wypatrujący, Nieprzystosowanie). Z pozoru kruche i delikatne, migrują z miejsca na miejsce, wykazując się niezwykłą trwałością.Jak te istoty odnajdą się w nowej, sztucznie zaaranżowanej przestrzeni dusznickiego młyna? Czy będzie to dla nich naturalne środowisko? Wiele zależy od oglądających…Ekspozycja ma charakter przekrojowy. Prezentuje 32 papierowe rzeźby powstałe w latach 2009–2018.

Czas trwania wystawy: 28 stycznia – 15 lipca

Uroczysty wernisaż odbędzie się 2 marca o godz. 17.00. Podczas otwarcia wystąpi Teatr Akademia Wyobraźni z Lądka-Zdroju, najmniejszy teatr na świecie.

 

Z okazji trwania ferii zimowych wydłużono godziny otwarcia:

poniedziałek – piątek od 9:00 do 18:00,

soboty od 9:00 do 17:00,

niedziele od 9:00 do 15:00

(warsztaty odbywają się od poniedziałku do soboty, ostatnie – godzinę przed zamknięciem Muzeum).

 

Przypominamy, że od stycznia 2019 r. zmieniono również zasady zwiedzania. Teraz każdy z Gości może liczyć na opiekę przewodnika. Oprowadzania odbywają się co pół godziny od poniedziałku do piątku, w soboty co godzinę. Grupy zorganizowane, zainteresowane zwiedzaniem, proszone są o kontakt pod numerem telefonu 748 627 400. Od tego roku obowiązuje ich ścisła rezerwacja!Trasa główna obejmuje zwiedzanie ścieżki historycznej „Z papierem przez dwa tysiąclecia” z przewodnikiem oraz samodzielne poznawanie górnych kondygnacji papierni „Sztuka i pieniądze”. Można tam obejrzeć wyjątkowe malowidła ścienne ze słynną sceną kuszenia Józefa przez żonę Putyfara, sprawdzić autentyczność swoich pieniędzy oraz zobaczyć wystawy sztuki papieru.

 

Zapraszamy!

 


Podziel się
Oceń

Komentarze
Reklama
News will be here
Reklama
News will be here
Reklama