Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama 1
Reklama
Reklama

RUSZYŁA KAMPANIA „REAGUJ. MASZ PRAWO”

27 maja 2013 roku w Biurze Rzecznika Praw Dziecka odbyła się konferencja prasowa inaugurująca kampanię społeczną Rzecznika Praw Dziecka REAGUJ.MASZ PRAWO. Głównym celem kampanii jest zmiana biernej postawy ludzi wobec aktów krzywdzenia dzieci.
RUSZYŁA KAMPANIA „REAGUJ. MASZ PRAWO”

Stratuje kampania społeczna Rzecznika Praw Dziecka „REAGUJ. MASZ PRAWO”. Głównym celem kampanii jest zmiana biernej postawy osób dorosłych wobec aktów krzywdzenia dzieci oraz zmniejszenie społecznego przyzwolenia na stosowanie przemocy względem nich.
Mając na uwadze dobro dzieci oraz częste wypadki niereagowania dorosłych na krzywdę dzieci oraz stosowania przemocy wobec najmłodszych Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak podjął decyzję o uruchomieniu kampanii społecznej, która ma na celu zmianę postaw społecznych wśród osób dorosłych.
– Są sytuacje, w których brak reakcji otoczenia, w tym bliskich i sąsiadów, doprowadza do krzywdy dziecka. Ilekroć nie reagujemy na zło wyrządzone najmłodszym, tylekroć dajemy przyzwolenie na cierpienie kolejnego dziecka. Musimy mieć tego świadomość. To jest także nasza indywidualna odpowiedzialność – powiedział Rzecznik – Według obowiązującego prawa, przemoc fizyczna wobec małoletnich jest przestępstwem. Kary cielesne, znęcanie się i zabójstwa, brak opieki, narażanie na niebezpieczeństwo, głodzenie – to tylko wybrane przykłady karygodnych zachowań wobec nich – przypomniał.
Przeprowadzone, na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka, przez TNS OBOP w 2012 roku badania pokazują, że jedna trzecia badanych uważa, iż nie powinni się wtrącać w to, jak rodzice postępują z dziećmi i w sytuacje stosowania kar fizycznych. Najczęściej powodem braku ich reakcji jest niechęć do wtrącania się w sprawy innych (29%). Reasumując, niemal połowa respondentów (47%) nie zareagowałaby uznając zasady nietykalności rodziny lub nie czując się „uprawnionym” do tego. Powodem braku gotowości do działania u niemal jednej czwartej badanych (23%) okazał się być strach. Z badań wynika jednak, że społeczeństwo odczuwa wyraźną potrzebę reagowania na krzywdę dziecka. Działania te są jednak mało zdecydowane, w konsekwencji nie są w stanie uchronić dzieci przed tragedią. Spośród wszystkich badanych jedynie połowa wykazała gotowość do zgłoszenia sytuacji dowolnej instytucji zajmującej się problemem stosowania przemocy wobec dziecka.

Jak podkreśla Marek Michalak – Bez względu na zaistniałą sytuację, a także nasz wiek, płeć, czy status społeczny każdy z nas powinien reagować na krzywdę wyrządzaną dzieciom. Jednak nasza postawa ma charakter przede wszystkim deklaratywny. Spowodowane jest to najczęściej obawą dorosłych o własne zdrowie czy dobre imię, a także niechęcią wtrącania się w „cudze sprawy”. Pamiętajmy jednak, dzięki naszej, nawet najmniejszej reakcji, możemy zapobiec tragedii. Odpowiedzialność spoczywa na nas wszystkich.

Jedną z części kampanii jest wypracowanie „skryptów reakcji”, których celem jest wskazanie osobom dorosłym możliwych reakcji w sytuacjach trudnych, w których – jak wykazują badania – nie wiedzą jak się zachować. Na dedykowanej akcji stronie www.jakreagowac.pl zamieszczone zostaną symulacje sytuacji trudnych wraz z możliwymi rozwiązaniami, z których będzie można skorzystać w razie potrzeby. Mają one na celu wskazanie najczęściej stosowanych w takich sytuacjach praktyk, które bez uszczerbku dla zdrowia czy dobrego imienia, każdy dorosły może podjąć w codziennym życiu. Na stronie oraz w aplikacji na Facebooku będzie można także zadeklarować swój aktywny udział w kampanii „REAGUJ. MASZ PRAWO” podpisując specjalną deklaracją. Każda z osób, która podpisze deklarację zostanie Ambasadorem Kampanii „REAGUJ.MASZ PRAWO”, a jej zdjęcie będzie wyświetlane na tysiącach ekranów LED w całej Polsce. Kampania obejmuje spoty w radiu, telewizji i kinach, outdoor oraz Internet.

 


Podziel się
Oceń

Komentarze
Reklama
Reklama