Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

MASZ DŁUG W ZUS? SPŁAĆ GO RATAMI

Biznes nie zawsze idzie dobrze, wystarczy zła decyzja lub spadek koniunktury by firma wpadła w tarapaty. Brak płynności finansowej często powoduje, że firma przestaje płacić składki do ZUS. Dług, powiększany przez odsetki szybko rośnie. Przedsiębiorca, który nie jest w stanie spłacać swoich należności wobec ZUS nie jest w sytuacji bez wyjścia. Może ubiegać się o rozłożenie długu na raty.
MASZ DŁUG W ZUS? SPŁAĆ GO RATAMI

Trzeba jednak pamiętać, iż samo złożenie przez przedsiębiorcę wniosku o układ ratalny nie skutkuje automatycznym rozłożeniem powstałego zadłużenia na raty. Udzielenie tego typu pomocy jest ostatecznie pozostawione do uznania ZUS i trzeba spełnić określone warunki, by skorzystać z tej możliwości.

Pierwszym krokiem jest złożenie wniosku. Należy w nim określić, na jakich warunkach chcielibyśmy uregulować dług.  Wniosek trzeba uzasadnić ważnym interesem podatnika lub społecznym (m.in. brak możliwości zarobkowania ze względu na nadzwyczajne okoliczności niezależne od przedsiębiorcy jak np. na choroba, utrata majątku w wyniku klęsk żywiołowych, ochrona miejsc pracy)

Wniosek wraz z dokumentacją składa się w oddziale lub inspektoracie ZUS właściwym dla siedziby działania firmy lub miejsca zamieszkania.

- Według wcześniejszych przepisów, aby otrzymać zgodę ZUS na spłatę zadłużenia w ratach - przedsiębiorca musiał opłacić składki za swoich pracowników wraz z odsetkami za zwłokę i uregulować koszty egzekucyjne, jeśli takie postępowanie zostało wcześniej wszczęte. Dla wielu przedsiębiorców był to warunek uniemożliwiający zawarcie umowy ratalnej gdyż stanowił barierę uniemożliwiającą spłatę zadłużenia. Obecnie, po nowelizacji przepisów, można wnioskować o rozłożenie na raty wszystkich zaległości – mówi Marcin Madaliński Naczelnik Wydziału Realizacji Dochodów ZUS we Wrocławiu.

- Po złożeniu wniosku firma musi terminowo i w pełnej wysokości opłacać bieżące składki do ZUS oraz w terminie i w pełnej wysokości opłacać raty zgodnie z harmonogramem spłaty zadłużenia. Gdy tego nie będzie robić to zostanie wszczęte postępowanie egzekucyjne lub nawet upadłościoweostrzega Madaliński.

Ubiegając się o rozłożenie zadłużenia na raty, dłużnik powinien dokładnie przeanalizować swoje możliwości finansowe, aby wnioskowana przez niego ilość rat, a także ich wysokość (raty rosnące, malejące czy stałe) była dla niego optymalna i realna do płacenia.

Dokumenty niezbędne do zawarcia układu ratalnego

Od przedsiębiorcy ubiegającego się o rozłożenie na raty zadłużenia z tytułu nieopłaconych w terminie składek, ZUS zażąda dokumentów dotyczących prowadzonej przez niego firmy, w tym m.in.: dokumentów dotyczących kondycji finansowej przedsiębiorstwa (np. bilans za ostatnie 3 lata obrotowe, PITY, oświadczenie o stanie majątkowym w zakresie przewidywanych środków możliwych do uzyskania w wyniku kontaktów, umów, zabezpieczeń itp.).

Do składanego wniosku o układ ratalny przedsiębiorca będzie musiał również dołączyć informację o otrzymanej dotychczas pomocy publicznej, w tym zaświadczenia o pomocy de minimis otrzymanej przez dłużnika w ciągu ostatnich 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o rozłożenie zaległości na raty.

- Z uwagi na fakt, iż zakres niezbędnych dokumentów jest ustalany w każdym przypadku indywidualnie, przedsiębiorcy mogą wystąpić do terenowej jednostki organizacyjnej ZUS właściwej dla miejsca ich siedziby lub zamieszkania, o jego określenie i uzyskać wykaz tych dokumentów zarówno w formie pisemnej jak elektronicznej (na wskazany przez siebie adres mailowy) – zachęca Marcin Madaliński.

Korzyści płynące z podpisania umowy

Podpisanie umowy o rozłożeniu na raty zaległości wobec ZUS niesie za sobą wiele korzystnych dla przedsiębiorcy skutków. Najistotniejszym następstwem podpisania układu ratalnego jest fakt, iż od składek, które rozłożono na raty ZUS nie na liczy odsetek za zwłokę, i to w dodatku od dnia następującego po dniu złożenia przez przed się biorcę wniosku w tej sprawie. W miejsce odsetek, ZUS naliczy opłatę prolongacyjną na zasadach i w wysokości przewidzianej w ordynacji podatkowej. Stawka opłaty prolongacyjnej wynosi 50 proc. stawki odsetek za zwłokę obowiązującej w dniu podpisania umowy i naliczana jest odrębnie do każdej raty przypadającej do zapłaty. Opłata prolongacyjna jest stała, co oznacza, że nie może być przeliczana czy zmieniana w trakcie realizacji umowy, w tym również w sytuacji przedterminowej spłaty całości zadłużenia.

Pozytywnym efektem zawarcia układu ratalnego z ZUS jest również zawieszenie prowadzonego w stosunku do przedsiębiorcy postępowania egzekucyjnego lub niewszczynanie go, jeśli nie było prowadzone. Istotną konsekwencją rozłożenia zadłużenia na raty, jest również możliwość otrzymania przez przedsiębiorcę z ZUS zaświadczenia o niezaleganiu. Dokument ten jest natomiast niezbędny m.in. w sytuacji, gdy przedsiębiorca startuje w przetargach lub ubiega się o kredyt.

Trochę statystyki (dane: za 2015 rok i pierwsze półrocze 2016; Dolny Śląsk):

 

Układy ratalne

WROCŁAW

 

LEGNICA

 

WAŁBRZYCH

 

 

2015

I-VI 2016

2015

I-VI 2016

2015

I-VI 2016

  1. Wpływ wniosków o układ ratalny

2332

1470

1039

617

1499

1025

  1. Ilość zawartych umów

908

750

503

387

479

385

  1. Ilość złożonych wniosków o utrzymanie w mocy umowy układu ratalnego,

 w tym:

218

149

108

97

44

51

  1. pozostawione bez rozpoznania

76

31

34

17

24

26

  1. Zgoda ZUS

124

31

69

43

15

8

  1. Odmowa ZUS

18

1

0

0

5

0

 


Podziel się
Oceń

Komentarze
Jak 29.07.2016 14:05
Co zus nie ma kasy na premie dla pracowników ? Darmo ziady i złodzieje!
as 29.07.2016 12:09
Niech szlag trafi ten ZUS i cały ten związek radziecki z pisem na czele czym prędzej.
Reklama
Reklama
Reklama